• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

محقق: طالبان و کوچی ها با کمک اشرف غنی بر مناطق مرکزی حمله کرده اند

محقق: طالبان و کوچی ها با کمک اشرف غنی بر مناطق مرکزی حمله کرده اند

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی در واکنش به حمله طالبان و کوچی‌ها بر مناطق مرکزی گفته که آنان به تشویق آقای غنی چنین اقدام کرده‌اند.

براساس گزارش‌ها دو شب پیش (21 بر 22 ثور) طالبان و کوچی‌ها بر حصه دوم بهسود حمله کرده و تلفاتی را نیز بر نیروهای مردمی وارد کرده‌اند.

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی گفته که افراد مسلح طالبان به حمایت عناصرى از کوچی‌ها این حمله را راه اندازی کرده اند.

رییس جمهور هفته گذشته در دیدار با بزرگان قوم کوچی گفته بود که علفچرها را برای بیست نسل برای کوچی‌ها حفظ می‌کند.

آقای محقق گفته که این اظهارات آقای غنی تحریک آمیز و به معناى ترغیب آنان (کوچی‌ها) به یک جنگ بین‌القومى با هزاره‌ها بود.

او از بحث منازعه کوچى و ده‌نشین به عنوان زخم ناسور یاد کرده و گفته که آقاى غنى در جریان کمپاین انتخابات ریاست جمهورى گذشته وعده داده بود که از هجوم کوچى‌های مسلح به مناطق مرکزى هزاره نشین جلوگیرى می‌کند.

اما به گفته او، حکومت آقای غنی نه تنها هیچ اقدامى براى حل این مشکل نکرده بلکه همان اقدامى را که حکومت‌هاى قبلى براى جلوگیرى از جنگ، سالانه در فصل بهار یک نیروى حایل در خط فاصل بین بهسود و دشت گوله، منطقه درگیرى مستقر می‌نمود، آن کار را هم انجام نداد.

او همچنین گفته، شعار طالبان جنگ علیه قواى خارجى و حکومت دست نشانده هست، اما تجاوزشان بالاى مردم بی‌دفاع بهسود در جهت مخالف این شعار بوده و جای سوال است که آیا طالبان این جنگ قومى را به انتخاب خود و یا تحت فشار چى محافلى داخلى یا خارجى علیه مردم هزاره آغاز می‌کند.

به گفته او، از دیر زمان قرار بود که بناء به درخواست مردم و پیشنهاد ولایت میدان وردک یک قطعه نظامى محلى براى حصه دوم بهسود منظور و پرسونل آن از مردم بهسود اکمال گردد، آیا عدم منظورى آن و مسکوت ماندن آن از طرف حکومت و در نتیجه حمله مشترک طالبان و کوچى‌هاى مسلح علیه مردم بی‌دفاع بهسود به معناى هماهنگى مشترک حکومت و طالبان براى سر کوب مردم بهسود نیست.

این در حالی است که در سال‌های گذشته نیز درگیری‌های شدیدی در ولسوالی‌های بهسود میدان وردک میان کوچی‌ها و مردم ده‌نشین رخ داده که تلفات زیادی هم برجا گذاشته است.

با وجود وعده دولت، مشکل مردم ده‌نشین مناطق مرکزی با کوچی‌ها تا هنوز به شکل اساسی حل نشده است.

  پربازدید ترین