• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اعتراضات گسترده به اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی کابل

اعتراضات گسترده  به اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی کابل

 اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی حوزه کابل با اعتراضات گسترده‌ای مواجه شده است؛ شماری از نامزدان انتخابات پارلمانی انتقاد کرده‌اند که نتایج نهایی بر بنیاد معیارهای پولی و قومی اعلام شده و شماری دیگری هم گفته‌اند، آنچه اعلام شده، کودتای پارلمانی است.

کمیسیون انتخابات نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی ولایت کابل را پس از هشت ماه تاخیر، سرانجام ناوقت سه شنبه‌شب(24 ثور) اعلام کرد. در فهرست نهایی چهار نفر از برندگان فهرست ابتدایی حذف شده‌اند.

اجمل گلاب، احمدضیاعظیمی شینواری، محمدفرهاد صدیقی و سلیمه نیکبین از نامزدانی بودند که از فهرست نهایی حذف شدند.از سوی دیگر، عبدالرازق استالفی، عرفان الله عرفان، محمدنعیم وردک و پروین درانی از کسانی‌اند که در فهرست ابتدایی نبوده و شامل فهرست نهایی شده‌اند.

 اعلام نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی از حوزه کابل با واکنش‌های تند و گسترده نامزدان انتخاباتی کابل و شهروندان مواجه شده است.

عبدالقاهر بهشتی نامزد انتخابات پارلمانی از حوزه کابل گفته است که کمیسیون‌های انتخاباتی به آرای مردم احترام نکرده است و براساس معیارهای سرمایه و پول دست به انتصابات زده است.

او همچنان گفته که بعد از 7 ماه تاخیر، نتایج نهایی انتخابات پارلمانی سبوتاژ گردیده، طبق چانه‌زنی‌های اقتصادی و سیاسی اعلام شد که اعلام این نتایج، توهین به شعور سیاسی مردم است.

داود ناجی یکی دیگری از نامزدان انتخابات پارلمانی کابل در صفحه فیسبوک‌اش نوشته:"اگر فهرست واقعی اعلام می‌شد، نتیجه این بود که به جز هفت یا هشت نفر از آقایان و سه نفر از خانم‌ها که رای واقعی داشتند، بقیه برنده نبودند. به همین دلیل روند اعلام نتیجه به گونه‌ای اتفاق افتاد که اول‌تر از همه خود کمیشنران و بعد کابلی‌ها را شوکه کرد."

آقای ناجی همچنان گفته که فهرست اعلام شده، نتیجه واقعی آرای مردم نیست و کمیسیون‌ها نتوانستند، اعتماد و اعتبار را به این نهاد‌ها برگردانند.

وی تاکید کرده که حکومت و کمیسیون‌های انتخاباتی، پاس رای مردمی را که با وجود تهدیدهای بزرگ امنیتی و با قبول خطر مرگ، به پای صندق‌های رای رفتند، ندانستند.

گذشته از نامزدان انتخاباتی کابل، برخی دیگری از طیف‌های اجتماعی و سیاسی به شمول سخنگویان حکومتی از اعلام نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی انتقاد و یا هم استقبال کرده اند.

 ملک‌ستیز فعال مدنی و آگاه مسایل سیاسی، اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی کابل را کودتای پارلمانی در شهر کابل خوانده و گفته:"صدای کابلیان در پارلمان پیشرو خفه شد. نسل نو، فکرنو و دگرگونی‌های ناشی از نواندیشی را سد بستند."

آقای ستیز همچنان بیان کرده"جوهر مردم‌سالاری را که با انتخابات، شعور و شور پلورالیسم عجین شده است، زهر پاشیدند.شاید برخی از چهره‌های جوان به گونه ای استثنایی به این دوره راه یافته است اما صدای کابل، شهر سرنوشت‌ساز، شهرسیاست، شهر جنگ و خون را خفه کردند.پارلمانتاریزم در کابل قربانی کودتا شد."

مریم حسینی نماینده شورای ولایتی کابل از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی استقبال کرده و به نمایندگان پیروز، مبارک‌باد گفته است. او در صفحه فیسبوک خود نگاشته است:"هرچند که برگزاری انتخابات پارلمانی در کابل با دشواری‌ها و چالش‌های بسیاری مواجه بود که این چالش‌ها بالای رای مردم تاثیرگذار واقع شده بود اما با آن‌هم نصاب شورای ملی تکمیل شده و آن را به فال نیک می‌گیرم."

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست‌جمهوری در صفحه فیسبوک‌اش نوشته:"نتایج انتخابات کابل دیشب بعد از مدت طولانی اعلام شد. در میان کاندیدان شهر کابل فرزندان رهبران نامدار سیاسی و جهادی و هم چنان چهره‌های مطرح از جنبش‌های سیاسی حضور داشتند، اما با استقبال مردم مواجه نشدند."

آقای مرتضوی افزوده:"سوال عمده این است که چه کارهایی سبب شده است تا مردم چنین قضاوت منفی داشته باشند؟ با این وصف شانس سیاسی آنان در انتخابات ریاست جمهوری چگونه خواهد بود؟؟!!"

پیش از اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی کابل، شورای نامزدان ریاست جمهوری از کمیسیون‌های انتخاباتی و حکومت خواسته بود که به آرای شهروندان احترام گذاشته، حق مردم را تلف نکنند و ارزش‌های مردم سالاری را بیشتر از این پامال ننمایند.

در اعلامیه این شورا آمده بود:"کمیسیون‌های انتخاباتی و مسئولین حکومت وحدت ملی باید متوجه باشند که اعلانِ خلاف معیارهای انتخاباتی در کابل بر مشکلاتِ موجود می‌افزاید و بحران را پیچیده تر می‌کند. هشدار داده می‌شود که نهادهای یاد شده عدالت را بیشتر از این زیر پا ننمایند، به آرا حقیقی مردم ارج بگذارند و امیدهای اجتماعی مردم را به بازی نگیرند، در غیرِ آن عواقبِ بدِ ناشی از آن، بر عهده خودِ آنها خواهد بود."

  پربازدید ترین