• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

داوودزی: توافق صلح با طالبان قبل از انتخابات ریاست جمهوری به دست نخواهد آمد

 داوودزی: توافق صلح با طالبان قبل از انتخابات ریاست جمهوری به دست نخواهد آمد

محمد عمر داوودزی رییس دبیرخانه شواری عالی صلح می‌گوید، با وجود مشکلات و بلاتکلیفی، انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ تعیین شده آن برگزار خواهد شد و انتقال قدرت به گونه صلح‌آمیز و از طریق یک روند سیاسی انجام خواهد شد. اما آقای داوودزی می‌گوید که وارد شدن امریکا به عنوان ابرقدرت جهانی در گفتگوهای صلح، طالبان را دریک جایگاه سیاسی برتری قرارداده است. آقای داوود زی می گوید، سیاست پاکستان درباره افغانستان تغییرنکرده و این کشور تا هنوز گام برای آغاز گفتگوهای بین افغانی برنداشته است.

محمد عمر داوودزی نماینده رییس جمهور در امور منطقه‌یی و رییس دبیرخانه شورای عالی صلح می‌گوید که روند صلح بسیار پیچیده است و احتمالن این روند برای رسیدن به یک توافق، زمان طولانی را در بر خواهد گرفت.

عمر داود زی تاکید می کند که باوجود مشکلات و بلاتکلیفی، انتخابات ریاست جمهوری درتاریخ تعیین شده آن برگزار خواهد شد وانتقال قدرت به گونه صلح آمیز و ازطریق یک روند سیاسی انجام خواهد شد.

رییس دبیرخانه شورای عالی صلح گفت: "بر اساس تجربه که من دارم انتخابات ریاست جمهوری دوباره به تاخیر نخواهد افتاد انتخابات در28سپتامبر برگزار خواهد شد، زیرا در 2019پنج سال دوره حکومت وحدت ملی کامل می شود، اگر انتخابات درتاریخ تعیین شده برگزار نمی شود و به سال آینده به تاخیر می افتد در آنصورت مشروعیت دولت زیرسوال می رود".

داوود زی می گوید که به باوربرخی نخبگان سیاسی امریکا به عنوان یک ابرقدرت جهانی با وارد شدن به گفتگوهای صلح با طالبان جایگاه سیاسی این گروه را تقویت کرده و این سبب شده است تا گفتگوهای صلح به درازا بکشد.

عمر داوودزیگفت: "زمانیکه گفتگوها در سپتامبرسال گذشته با طالبان آغاز شد گمانه ها براین بود که احتمالن یک یا دو دور گفتگو میان امریکا و طالبان به آغاز مذاکرات بین افغانی خواهد انجامید اما این طور نشد وبا آنکه شش دورگفتگوها سپری شده اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست، واین هم به دلیل آن است که به باوربرخی ها، امریکا به عنوان یک ابرقدرت جهانی با وارد شدن درگفتگوها جایگاه سیاسی طالبان را تقویت کرد".

داوودزی باآنکه می گوید، زلمی خلیلزاد همواره معلومات را درپیوند به گفتگوهای صلح با طالبان با دولت افغانستان شریک کرده اما کابل به جز امریکا مجرای دیگری برای دریافت جزییات اطلاعات دراختیار ندارد.

او همچنین تاکید می کند که سیاست پاکستان در برابر افغانستان تغییرنکرده و این کشور هنوز هیچ گامی را برای آغاز گفتگوهای بین افغانی برنداشته است.

رییس دبیرخانه شورای عالی صلح تاکید کرد: "پاکستان گفتگوهای امریکا و طالبان را تسهیل کرده دراین شکی نیست اما گفتگوهای اصلی مذاکرات طالبان و دولت افغانستان است که تاکنون پاکستان دراین راستا گام برنداشته است لذا تغییر دراین خصوص درسیاست پاکستان پدید نیامده است".

به گفته داوودزی ایالات متحد می خواهد روی بیرون شدن نیروهایش از افغانستان پس از امضای یک توافق سیاسی صلح با طالبان موافقت کند.

داوودزی همچنین احتمال میزبانی آلمان از گفتگوهای صلح را رد نمی کند اما تاکید می کند که این نشست مانند نشست های قبلی که درکشورهای دیگر برگزار میشد می‌باشد.

از سوی هم ادامه نبردهای شدید در کشور و همزمان نتیجه بخش نبودن گفت‌وگوهای زلمی خلیل‌زاد و نمایندگان طالبان تا اکنون؛ نگرانی‌ها را درباره نا روشن بودن دورنمای صلح به میان آورده است.

درحالی که تا چندی پیش مقام‌های امریکایی به شمول زلمی خلیل‌زاد بر رسیدن به یک توافق صلح تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تاکید داشتند، اما اکنون تا اندازه‌ی این موقف تغییر کرده است.

چند روز پیشتر الیس ویلز معاون وزارت امور خارجه امریکا در امور آسیای جنوبی در سفرش به کابل و دیدار با مقام‌های حکومت بر گرفتن آمادگی‌های لازم و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در زمان تعیین شده تاکید کرد.

اکنون نیز زلمی خلیل‌زاد در تویترش نوشته صلحی که به یک توافق سیاسی بینجامد، اولویت واشنگتن است اما همزمان نباید این موضوع آمادگی‌ها را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری متوقف بسازد و آمادگی‌ها برای انتخابات مانند تلاش‌های صلح ادامه یابد.

اما شماری از فرماندهان پیشین طالبان در کابل چون سید اکبر آغا، از این گفته‌های خلیل‌زاد انتقاد می‌کنند و می‌گویند که صلح مهم تر از انتخابات است.

حکومت افغانستان از گذشته تا اکنون تاکید کرده که صلح و انتخابات دو روند جداگانه است و نباید هیچ یک بر دیگری اثر منفی بگذارد.

اکنون فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرایی نیز بر پیشبرد همزمان این دو روند تاکید دارد.

در داخل کشور نیز از نبود یک اجماع داخلی برای پیشبرد گفت‌وگوهای صلح انتقاد می‌شود.

  پربازدید ترین