• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سرنوشت ریاست مجلس در گرو یک رأی جنجالی باقی ماند؛ نمایندگان فردا برای «رای جنجالی» رای گیری می کنند

سرنوشت ریاست مجلس در گرو یک رأی جنجالی باقی ماند؛ نمایندگان فردا برای «رای جنجالی» رای گیری می کنند

قرار است نمایندگان مجلس فردا (پنجشنبه 2جوزا) طی نشست فوق‌العاده روی یک برگه رای مورد اختلاف بار دیگر رای‌گیری کنند.

کمیته‌ی 27 نفری که روز گذشته برای حل تنش به میان آمده بر سر کرسی ریاست مجلس نماینده‌گان تشکیل شده بود، نتیجه بررسی‌هایش را اعلام کرد.

اعضای این کمیته می‌گویند که آنان روی یک رأی جنجالی که روز شنبه گذشته باطل اعلام شده بود، به نتیجه نرسیده اند. این رأی به نفع میررحمان رحمانی استفاده شده است و پیش از این باطل اعلام شده بود.

زهره نوروزی از اعضای این مجلس گفته است که فردا این رأی در جلسه عمومی جهت تایید و یا رد به رأی‌گیری گذاشته می‌شود.

مهدی راسخ، عضو دیگر مجلس نماینده‌گان می‌‌گوید که کمیته 27 نفری پس از بررسی آرشیف، شمار مجدد آرا و بحث روی اصول وظایف داخلی، نصاب روز شنبه، 28 ثور را 246 نفر تبیث کرده‌اند.

به گفته او، رأی باطل شده که مربوط آقای رحمانی است، نیز از سوی شانزده نفر از اعضای این کمیته اعتبار یافته است. به این ترتیب شمار آرای میررحمان رحمانی به 124 رأی رسیده و او برنده کرسی ریاست مجلس نماینده‌گان است.

راسخ همچنین می افزاید که یازده نفر از اعضای کمیته 27 نفری که از حامیان کمال‌ناصر اصولی بودند، با این فیصله موافقت نکرده‌اند.

در همین حال اوراقی که به رسانه‌های اجتماعی درز کرده نشان می‌دهد که 16 تن از اعضاى این کمیته به سود میر رحمان رحمانى فیصله کرده‌اند؛ اما مخالفت 11 عضو دیگر این کمیته موجب شده تا تالار در مورد سرنوشت یک‌رای مورد اختلاف تصمیم بگیرد.

کمیته در حالی معلوم کردن سرنوشت رای جنجالی را به تالار واگذار می‌کند که پیش از این خان آغا رضایی عضو این کمیته و از افراد نزدیک به آقای میر رحمانی به آوا گفته بود که تا عصر امروز تنش‌های به میان آمده حل می‌شود.

انتخابات برای گزینش رییس مجلس نماینده‌گان روز پنج‌شنبه هفته گذشته میان چهار نفر برگزار شد. میرویس یاسینی، عمرنصیر مجددی، میررحمان رحمانی و کمال‌ناصر اصولی از نامزدان دور نخست این انتخابات بود. میررحمان رحمانی و کمال‌ناصر اصولی با بدست آوردن بیش‌ترین رأی  در دور دوم انتخابات که روز شنبه، 28 ثور، برگزار شد، با هم رقابت کردند.

در نتیجه انتخابات روز شنبه، میررحمان رحمانی 123 رأی و کمال ناصر اصولی 55 رأی به دست آوردند. 53 رأی باطل و 13 رأی سفید اعلام شد. نصاب مجلس 247 نفر اعلام شد و به همین دلیل نامزد برنده باید 124 رأی را به دست می‌آورد. هم‌چنان سه رأی ناپدید اعلام شد، بعدها یک ورق سفید نیز از داخل صندوق بیرون آمد.

  پربازدید ترین