• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

یوناما خواهان کاهش تلفات غیر نظامیان در درگیری های افغانستان شده است

یوناما خواهان کاهش تلفات غیر نظامیان در درگیری های افغانستان شده است

هییت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهد تا در جریان ماه رمضان اقدامات بیشتر را برای حفاظت از افراد ملکی انجام دهند.

در اعلامیه هییت معاونت ملل متحد در کابل، آمده است که این نهاد، در باره ادامه تلفات غیرنظامیان در درگیری‌ها در جریان ماه مبارک رمضان، همچنان نگران است و از طرف های درگیر جنگ می خواهد تا برای محافظت از افراد ملکی بیشتر تلاش به خرج دهند.

با این حال، خبرنامه افزوده است که یوناما عناصر مخالف دولت را برای حوادثی که در آن افراد ملکی عمداً هدف قرار می گیرند، محکوم می نماید.

در همین حال، در خبرنامه این نهاد گفته شده است که (یوناما) در حال بررسی حمله روز گذشته بر مسجد التقوا در شهر کابل است که در آن دوتن جان باخته و شانزده تن دیگر زخمی شدند.

از سوی هم، در خبرنامه گفته شده است که یوناما همچنان در حال بررسی رویدادهای است که از آغاز ماه رمضان تاکنون باعث تلفات افراد ملکی در سراسر افغانستان شده است.

تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان می‌گوید: “حملات عمدی و بدون تبعیض بر افراد ملکی هرگز قابل توجیه نبوده و می تواند جنایت جنگی محسوب گردد.” وی افزود: “حمله به مسجد مخصوصاً در جریان ادای نماز در ماه رمضان، عمل زشت و فجیع است.”

یوناما از همه طرف‌های درگیر می خواهد تا تلاش‌های شان را برای حفاظت از افراد ملکی که در درگیری‌های مرگبار گیر مانده اند، افزایش دهند و طرف‌های درگیر برای حفاظت از افراد ملکی به مکلفیت های شان در مطابقت با قوانین بین المللی باید احترام بگذارند.

در اخیر این خبرنامه گقته شده است: :یوناما به ماموریتش از سوی شورای امنیت ملل متحد مبنی بر ثبت و نظارت بی طرفانه از آسیب به افراد ملکی ادامه خواهد داد و به عنوان بخشی از فعالیتش برای ترویج حسابدهی و محدود کردن تاثیرات جنگ بالای افراد ملکی، یافته هایش را با مردم شریک می‌سازد.”

  پربازدید ترین