• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سازمان ملل: طالبان زندانیان را شکنجه می کنند و می کشند

سازمان ملل: طالبان زندانیان را شکنجه می کنند و می کشند

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما دریافته است که گروه طالبان با افراد در بند این گروه بدرفتاری کرده و برخی از آن‌ها را کشته است. یوناما روز یک‌شنبه، پنجم جوزا با نشر گزارشی اعلام کرد که گروه‌ طالبان رفتارهایی با زندانیانش می‌کند که شکنجه به شمار می‌رود. به گزارش این نهاد، وضعیت زندان گروه طالبان و برخورد با زندانیان توسط این گروه مغایر حداقل معیارهای یک طرف درگیر یک جنگ غیر بین‌المللی است. یوناما از گروه طالبان خواسته است که با زندانیان برخورد انسانی کند.

دفتر هیأت سازمان ملل متحد در افغانستان هم‌چنان در مورد ادعاهای جدی که «بعضی از توقیف‌شده‌گان [توسط طالبان] کشته شده‌اند» ابراز نگرانی «عمیق» کرده است. به گزارش یوناما، توقیف‌شده‌گان در نزد طالبان در شرایط بدی قرار دارند و وادار به اجرای کارهای اجباری شده‌اند.

یوناما یافته‌هایش را در مورد زندانیانی که نزد گروه طالبان به سر می‌برند، ابتدایی خوانده است. این نهاد با 13 نفری که در پنجم ثور سال جاری از یک زندان گروه طالبان در ولایت ارزگان آزاد شده‌اند، گفت‌وگوی رو در رو انجام داده و یافته‌هایش را بر این گفت‌وگو مستند کرده است. وزارت دفاع ملی در ششم ثور اعلام کرد که نیروهای ویژه ارتش با اجرای یک عملیات ویژه 53 نفر را از یک زندان گروه طالبان در مربوطات ولسوالی دای‌چوپان ولایت زابل آزاد کرده‌اند. 13 نفری را که یوناما با آن‌ها مصاحبه کرده است، نیز در جمع 53 نفر بوده‌اند. اما یوناما در گزارشش محل این زندان گروه طالبان را ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان گفته است. یوناما گفته است که زندانیان شامل 45 نظامی و هشت غیرنظامی به شمول سه کارمند غیرنظامی دولت بودند. 50 نفر این زندانیان از یک سال به این‌سو و سه نفر آن‌ها از سه سال به این طرف در بند گروه طالبان بوده‌اند.

به گزارش یوناما، توقیف‌شده‌گان در نزد گروه طالبان از «وضعیت بد» محل نگهداری‌شان و هم‌چنان بدرفتاری، شکنجه و کشته شدن غیرنظامیان و نظامیان در مصاحبه با یونامه گزارش داده‌اند. یوناما گفته است که چندین زندانی گفته‌اند که گروه طالبان 11 نفر دیگر را در این زندان کشته‌اند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان هم‌چنان گفته است که همه آزاد‌شده‌گان از نزد گروه طالبان گفته‌اند که پاهای‌شان به صورت دایم در زنجیر بوده و آثار زخم‌های ناشی از زنجیر نیز مشاهده شده است. 12 نفر از مصاحبه‌شونده‌گان گفته‌اند که در جریان توقیف از سوی طالبان لت‌وکوب شده‌اند.

بر اساس این گزارش، برخی از مصاحبه‌شونده‌گان مدعی شده‌اند که طالبان در هنگام شکنجه از آن‌ها می‌خواسته‌اند که اطلاعات بدهند و به «اعمال خاصی» اعتراف کنند. مصاحبه‌شونده‌گان هم‌چنان گفته‌اند، گروه طالبان آن‌ها را به جرم حمایت از دولت، کارکردن با امریکایی‌ها و جنگ با طالبان لت‌وکوب کرده و آن را به عنوان مجازات برای زندانیان تعیین کرده بودند.

یوناما در مورد وضعیت محل نگهداری زندانیان گفته است که همه زندانیان گزارش کرده‌ند که در پنج اتاق پرجمعیت در زیر زمین‌ نگهداری شده و اجازه صحبت با یک‌دیگر را نداشته‌اند. هم‎چنان توقیف‌شده‌گان به یوناما گفته‌اند که آن‌ها مجبور به هفت ساعت کار برای ساخت مواد انفجاری در یک روز بوده‌اند. یوناما این عمل گروه طالبان را خلاف قانون بشردوستانه بین‌المللی عنوان کرده است.

به گزارش یوناما، توقیف‌شده‌گان در جریان زمستان در هوای زیر صفر درجه سانتی‌‌گراد و هوای سرد نگهداری شده و فقط دو بار در روز به «نان و لوبیا» دست‌رسی داشته‌اند. این زندانیان به گزارش یوناما به کمک‌های صحی به جز از دوای تسکین و ضدعفونی برای زخم‌های‌شان، به چیز دیگری دست‌رسی نداشته‌اند.

با این حال، تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است: «من به شدت در مورد این ادعاهای جدی پیرامون بدرفتاری، شکنجه و کشتن غیرقانونی غیرنظامیان و کارمندان امنیتی و همین‌گونه شرایط بد توقیف‌گاه ها نگرانم.»

از جانب دیگر، ریچارد بنت، رییس بخش حقوق بشر یوناما گفته است که سازمان ملل به گروه طالبان یادآوری می‌کند که قانون بشردوستانه بین‌المللی در منازعات مسلحانه بین‌المللی و غیر بین‌المللی را در دستور اجرا قرار دهند و با کسانی که به صورت مستقیم در درگیری سهم ندارند و یا از جنگ دست کشیده‌اند، برخورد انسانی کند.

  پربازدید ترین