• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

گفت وگوی تلفنی مودی و عمران خان

گفت وگوی تلفنی مودی و عمران خان

 "نارندرا مودی" نخست وزیر هند در گفت وگوی تلفنی با "عمران خان" همتای پاکستانی خود اعلام کرد که ایجاد فضای عاری از تروریسم و اعتماد سازی لازمه مذاکره میان دو کشور است.

به گزارش روز دوشنبه نشریه " تایمز او ایندیا"، تماس تلفنی عمران خان نخست وزیر پاکستان با نخست وزیر هند که به منظور تبریک موفقیت حزب مودی در انتخابات اخیر هند انجام شد، اولین مکالمه مستقیم میان نخست وزیران هند و پاکستان پس از تنش های سه ماه گذشته میان دو کشور در منطقه کشمیر است.
این نشریه هندی افزود: تنش بین هند و پاکستان در دو ماه اخیر بدنبال حمله انتحاری مرگبار در کشمیر تحت کنترل هند که منجر به کشته شدن 40 نظامی هند شد، شدت گرفته است .

این حمله پرتلفات ترین حمله در کشمیر تحت کنترل هند، طی سی سال گذشته عنوان شد و یک گروه جدایی طلب پناه گرفته در خاک پاکستان با نام "جیش محمد"' مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

پس از ماجرای حمله در پولواما، هند خاک پاکستان را مورد حمله هوایی قرار داد و یک روز پس از آن نیروی هوایی پاکستان در واکنش به نقض حریم هوایی خود، دو جنگنده هند را سرنگون و یک خلبان هندی را بازداشت کرد.

عمران خان روز گذشته (یکشنبه) با نارندرا مودی تماس گرفت تا پیروزی وی در انتخابات سراسری هند را تبریک بگوید اما روایت های مختلف رسانه های دو کشور از این مکالمه نشان دهنده تفاوت نظر عمیق در خصوص مسایل مهم در روابط دو جانبه است.

هند اعلام کرده که مقابله با تروریسم و پایان خشونت ها شرط اولیه برای آغاز مذاکرات میان دو کشور است.

از طرفی وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: عمران خان خواستار توسعه همکاری با هند در راستای منافع مردم دو کشور شده است.

نخست وزیر پاکستان با اشاره به چشم انداز خود برای پیشبرد صلح، ثبات و رفاه در جنوب آسیا تاکید کرده که برای همکاری با مودی و دولت جدید هند جهت دستیابی به اهداف مشترک صلح و ثبات نگاه رو به جلو دارد.

انتظار می رود مودی و خان در اواسط ماه آینده در حاشیه اجلاس شورای همکاری شانگهای که در قرقیزستان برگزار خواهد شد با یکدیگر دیدار کنند.

هفته گذشته وزیران امور خارجه پاکستان و هند به عنوان دو کشور همسایه در جنوب آسیا که تنش های سیاسی و نظامی اخیر روابط دو کشور را به طور بی سابقه ای تحت تاثیر قرار داده، در دیداری در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای برای حل اختلافات ابراز تمایل کردند.

  پربازدید ترین