• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ابراز امیدواری برای پیشبرد نشست های مجلس به منظور پایان بخشیدن به بن بست کنونی

ابراز امیدواری برای پیشبرد نشست های مجلس به منظور پایان بخشیدن به بن بست کنونی

 نمایندگان مجلس پس از 9 روز تنش و جنجال برای پیشبرد نشست‌های مجلس به منظور پایان بخشیدن به بن بست کنونی، یک هیات مدیره موقت موظف کردند.

نمایندگان امروز دوشنبه (6 جوزا) هیات موقتی را برای مدیریت نشست مجلس برگزیدند. اقبال صافی، میردادخان نجرابی، محمد رضا خوشک وطندوست، خان محمد وردک و حبیب افغان از اعضای این هیات است.

این هیات مدیره در ابتدای نشست امروز مجلس به طرف‌های متنازع فرصت داد تا نظریات شان را ابراز دارند.

میر رحمان رحمانی نامزد انتخابات ریاست مجلس که در انتخابات هفته گذشته، به عنوان رییس مجلس اعلام شده، در مورد جنجال‌های به وجود آمده گفت که به جز وحدت و یکپارچگی افغانستان چیزی نمی‌خواهد و از بابت مشکلات به وجود آمده از مردم و نمایندگان، معذرت خواهی کرد.

آقای رحمانی تاکید کرد که در صورتیکه نمایندگان به ریاست او موافقه کنند، در جهت دفاع از قانون اساسی کشور، وحدت ملی مردم و اعمال صلاحیت‌های قانونی مجلس، تلاش خواهد کرد.

کمال ناصر اصولی دیگر نامزد انتخابات ریاست مجلس نیز گفت که تنش و جنجال بر سر انتخابات ریاست مجلس ناشی از اختلاف دیدگاه نمایندگان در مورد یک مساله حقوقی بوده و به نامزدی او در پست ریاست مجلس، هیچ ربطی ندارد.

آقای اصولی با اشاره به این که تنش در مجلس جنبه قومی و زبانی داده می‌شود، افزود که برخی اتهامات در این مورد به او نیز زده شده، ولی او هیچ گاه خلاف وحدت ملی مردم افغانستان فکر نکرده است.

برعلاوه در نشست امروز مجلس، دو نفر از یک جناح و دو نفر دیگر از جناح دیگر نظریات شان را در مورد چگونگی دریافت راه حل برای بن بست به وجود آمده مطرح کردند.

یک طرف تاکید داشتند که جنجال انتخابات ریاست مجلس از طریق اصول وظایف داخلی مجلس حل شود؛ اما طرف دیگر تاکید داشتند که انتخابات ریاست مجلس از نگاه حقوق مختومه است و تنش به وجود آمده باید از طریق مصالحه حل گردد.

سرانجام تصمیم بر این شد تا برای اعتبار دادن به یک رای باطل اعلام شده روز انتخابات رای گیری صورت گیرد؛ اما در نحوه رای گیری نیز اختلاف دیددگاه وجود داشت.

برخی نمایندگان تاکید داشتند که به منظور ختم بن بست مجلس، برای اعتباردهی و یا رد رای مورد منازعه باید رای‌گیری علنی صورت گیرد؛ ولی طرف دیگر تاکید داشت که رای گیری علنی در این مورد در اصول وظایف داخلی مجلس جای ندارد.

سرانجام اقبال صافی یکی از اعضای هیات مدیره موقت مجلس اعلام کرد که برای رای‌گیری علنی و یا سری در مورد رای باطل شده، فردا (سه‌شنبه، 6، جوزا) تصمیم گرفته خواهد شد، تا از عجله در این مورد کار گرفته نشود.

  پربازدید ترین