• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اسماعیلیان: آرای «سلیمه نیکبین» از سر شمرده شود

اسماعیلیان: آرای «سلیمه نیکبین» از سر شمرده شود

شماری از پیروان مذهب اسماعیلی در یک تجمع اعتراضی نسبت به حذف نام سلیمه نکبین از فهرست نهایی نتایج انتخابات پارلمانی کابل، خواستار شمارش مجدد آرای او از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی شدند.

این شهروندان روز دوشنبه، ششم جوزا با صدور یک قطع‌نامه، حذف سلیمه‌ نیکبین «یگانه نامزد برنده [در نتایج ابتدایی] اقلیت مذهبی اسماعیلی» را ناعادلانه عنوان کردند. این اقلیت مذهبی خواهان برابری و تأمین عدالت در همه موارد از جمله انتخابات پارلمانی شدند. در این قطع‌نامه از سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، کمیسیون مستقل حقوق بشر، تیفا و فیفا خواسته شده است که در این باره وارد عمل شوند و از آرای اسماعیلیان دفاع کنند. به باور صادرکننده‌گان این قطع‌نامه به آرای سلیمه نیکبین دست‎برد شده و او براساس تصمیم سیاسی از جمع نماینده‌گان کابل حذف شده است.

شهروندان اسماعیلی، از رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله، اجرایی حکومت وحدت ملی نیز خواسته‌اند، در صورتی که کمیسیون‌های انتخاباتی به خواست این اقلیت قومی توجه نکند، دستور ایجاد محکمه اختصاصی را بدهند تا در مورد آرای سلیمه نکبین تصمیم بگیرند.  

هم‌چنان این شهروندان کشور که عمدتاً باشنده‌گان کابل اند، از رییس جمهور خواسته است که مانند «هندوها و کوچی‌ها» چوکی‌های اختصاصی را در مجلس نماینده‌گان و مجلس سنا برای این اقلیت مذهبی در نظر بگیرند تا به این ترتیب اسماعیلیان «به تناسب شعاع وجودی‌شان» در هر دو مجلس نماینده داشته باشند.

شهروندان اسماعیلی هم‌چنان هشدار داده‌اند، در صورتی که دولت و نهادی دخیل به دادخواهی و خواست آن‌ها توجه نکند، به عنوان اقلیت آسیب‌پذیر به سازمان ملل، نهادهای حقوق بشری، اتحادیه اروپا و… از اِعمال «نابرابری‌ها» علیه‌شان شکایت می‌کنند و در صورت نیاز به مهاجرت دسته‌جمعی اقدام می‌کنند. در این قطع‌نامه ادامه زنده‌گی با این «همه بیداد و بی‌رحمی برای اقلیت‌ها» در افغانستان ناممکن توصیف شده است.

سلیمه نکبین از نامزدانی انتخابات پارلمانی کابل است که در فهرست ابتدایی با به دست‌آوردن یک هزار و 352 رأی در جمع 33 نامزد پیش‌تاز حوزه انتخاباتی کابل قرار داشت. اما پس از آن که نتایج نهایی انتخابات پارلمانی کابل حدود 20 روز پیش اعلام شد، نام سلیمه نکیبن نیز از آن حذف شده بود.

سلیمه نکبین در نشست روز دوشنبه در سخنانی در میان هواداران و هم‌باورانش گفت: «من مطمینم که حذف نام من از لیست نهایی هم به دلیل این بوده است که من از یک گروه اقلیت قومی- مذهبی به نام اسماعیلیه هستم که به خاطر محرومیت‌های تاریخی از نفوذ سیاسی کافی برخوردار نیستیم.»

 او تأکید کرد در بسیاری از مراکز، آرای او در فهرست نهایی شمارش نشده و به همین دلیل نام او را از فهرست نهایی حذف کرده‌اند. به گفته‌ی خانم نیکبین، در پنج مرکز شهر کابل حدود 593 رأی داشت، محاسبه نشده است.

او گفت که در مرکز رأی‌دهی «جماعت‌خانه اسماعیلیه» که در ناحیه چهارم شهر کابل موقعیت دارد، از 14 محل 475 رأی داشت، اما تنها 220 رأی آن محاسبه شده است. به گفته خانم نیکبین، در مرکز رأی‌دهی لیسه نسوان تاجور سلطانه واقع ناحیه چهارم از ده محل 67 رأی داشته اما 34 رأی آن شمارش شده است. به همین ترتیب در مرکز رأی‌راهی مسجد شیبری ناحیه دهم 169 رأی داشته است که در شمارش نیامده است.

انتخابات پارلمانی در 32 ولایت در 28 و 29 میزان سال گذشته برگزار شد. این انتخابات در قندهار با یک هفته تأخیر در پنجم عقرب همین ‌سال برگزار شد. قرار است انتخابات پارلمانی غزنی در ششم میزان سال جاری برگزار گردد.

انتخابات پارلمانی با چالش‌های فنی و مدیریتی زیادی همراه بود و به گفته‌ی لوی‌سارنوالی پرونده قطوری از اتهامات فساد و تقلب را با خود حمل می‌کند. انتخاباتی که حدود هفت ماه از عمر آن گذشت انتقادات و نارضایتی را در سطوح مختلف و در میان مردم بر انگیخت. حتا رییس جمهور غنی به درازا کشیده شدن انتخابات پارلمانی را یک فاجعه خواند. از جانب دیگر همه مدیران انتخابات پارلمانی به اتهام جرایم انتخاباتی و با تغییر قانون انتخابات از کار سبک‌دوش شده دانسته شدند و بر اساس حکمی، به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شده‌اند.

  پربازدید ترین