• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کارکردهای چندگانه ابتکار امام خمینی(ره) در نامگذاری روز قدس

کارکردهای چندگانه ابتکار امام خمینی(ره) در نامگذاری روز قدس

روز قدس... این نامگذاری بود که امام خمینی(ره) یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، انجام داد تا همگان در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برای دفاع از آرمان فلسطین گرد هم بیایند و فریاد آزادی فلسطین سر دهند. حرکتی که می‌توان آن را یک ابتکار سیاسی نامید که نه فقط منجر به پاسداشت آرمان فلسطین در جامعه اسلامی شد، بلکه ابعادی عمیق‌تر از این حرکت را در خود جای داده و منجر به ایجاد وحدت و اتحاد میان مسلمانان خواهد شد.

نگاهی به پیام امام خمینی(ره) در تبیین نامگذاری این روز نیز مؤید همین مطلب است که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، نگاهی فراتر از آرمان فلسطین در این حوزه داشتند. امام خمینی(ره) در پیام خود به صراحت فرموده‌اند: «روز قدس روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابله ملت‌هایی است که زیر فشار ظلم ‌امریکا و غیرامریکا بودند.»

حال درست پس از 36 سال از نامگذاری این روز توسط بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و شکل‌گیری موج خشونت و افراطی‌گری در منطقه که منجر به بروز برخی اختلافات میان مسلمانان شده، مصادیق این نامگذاری بیش از پیش هویدا شده‌است. بنابراین امسال همگان بر این نکته تأکید می‌کنند که این روز تنها روزی برای حمایت و دادخواهی از آرمان فلسطین نیست، بلکه روزی برای ایجاد وحدت میان مسلمانان و نشان دادن قدرت عزم و اراده امت واحده اسلام در مقابل دشمنان است.

راهبردی استراتژیک
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران بر اساس رویکرد راهبردی امام راحل و با اتکا به اصل 154 قانون اساسی (مبنی بر حمایت از نهضت‌های آزادیبخش جهان) به پشتیبانی از آرمان فلسطین نخستین قبله‌گاه مسلمین پرداخت که توسط اشغالگران صهیونیست غصب شده بود، از این رو اسرائیل که تا پیش از انقلاب اسلامی همپیمان استراتژیک ایران و رژیم پهلوی بود، به خاطر این آرمانخواهی تبدیل به دشمن شماره یک این کشور شد. در طول تمام سال‌های پس از انقلاب ایران این رژیم جعلی تنها به دلیل همین آرمانخواهی دست از دشمنی خود با ایران برنداشت و حتی در برهه‌های زمانی مختلف برای اثبات این دشمنی طرح‌های بسیاری را برای زمینگیر کردن نظام جمهوری اسلامی ایران اجرا کرد؛ طرح‌هایی که تنها گوشه‌ای از آن مربوط به ترور دانشمندان هسته‌ای کشور می‌شود.

این در حالی بود که جامعه جهانی رژیم‌صهیونیستی را به رسمیت شناخته و حتی دولت‌های عربی که از دیرباز درگیر نزاع سختی با این رژیم بودند، بر اساس فرمول «صلح در برابر زمین» گام در روند سازش و عادی‌سازی روابط با این رژیم جعلی نهادند و ایران تنها کشوری در جهان نام گرفت که مدال افتخار مبارزه با صهیونیست را بر سینه خود نهاده است، اما این مبارزه برای آزادی قدس شریف به رغم دشمنی‌ها و سنگ‌اندازی‌های این رژیم و همپیمانانش هیچ‌گاه رو به افول ننهاد و با توجه به افزایش حجم جنایات رژیم‌صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و دیگر کشورها، روز به روز فزون‌تر شد، از این رو حضور هرساله مردم در راهپیمایی پرشکوه روز قدس نمادی بر ادامه مبارزه برای آزادی قدس شریف است و از دیگر سو می‌تواند در تقویت مواضع فلسطینیان برای ادامه مبارزه مثمرثمر باشد.

تضعیف محور مقاومت
اما روز قدس امسال رنگ و بوی دیگری دارد؛ رنگ و بویی که نشئت گرفته از مظلومیت‌های ملت یمن و سوریه است. دو کشوری که مدت‌هاست زیر آتش جنگ روز را به شب می‌رسانند و هیچ نهاد بین‌المللی حاضر به مداخله در جنگ‌افروزی‌های غربی‌ها در این دو کشور نیست.

جبهه غرب که با شکل‌گیری موج بیداری اسلامی و فرو ریختن پایگاه‌هایش در کشورهای خاورمیانه دچار وحشت شده بود، نگرانی دیگری نیز در خصوص موجودیت رژیم جعلی صهیونیستی پیدا کرد که مبادا این رژیم در محاصره کشورهای مسلمانی قرار بگیرد که حاکمانی مردمی در آنجا بر سر قدرت هستند. از این رو غرب برای حفظ این رژیم جعلی تمامی تلاش خود را به کار بست تا از طریق درگیر کردن حکومت‌‌ کشورهای محور مقاومت در جنگ، راه تنفسی را برای رژیم‌صهیونیستی ایجاد کند.

راهپیمایی روز قدس و افزایش قدرت بین‌المللی
تمامی این مسائل در حالی است که قرار‌گیری ایران در مسیر مذاکرات هسته‌ای که حالا به صدر اخبار تمام رسانه‌های دنیا تبدیل شده، خود رنگ و بویی دیگر به راهپیمایی امسال روز قدس می‌دهد. غربی‌ها در این مدت تلاش زیادی کردند که حضور ایران در مذاکرات را ناشی از تحریم‌ها و تهدیدات نظامی معرفی کنند. بنابراین در روز قدس تمامی سران کشورهای استعماری از طریق رسانه‌ها چشم‌انتظار نشسته‌اند تا از طریق تحلیل حضور مردم میزان پایبندی آنان به نظام جمهوری اسلامی ایران را بار دیگر محک بزنند.

اینها تمامی زوایای پیدا و پنهان کارکردهای روز جهانی قدس است؛ روزی که وحدت را برای مسلمانان دنیا، پیروزی را برای ملت سوریه و یمن، آزادی را برای فلسطینیان و اقتدار داخلی را برای ایران و سایر ملتهای آزادی خواه جهان به دنبال خواهد داشت.

  پربازدید ترین