• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اشرف غنی به قدرت ایمان آورده اما باید از قدرت کنار برود

اشرف غنی به قدرت ایمان آورده اما باید از قدرت کنار برود

 سخنرانان در "کنفرانس ملی؛ خلاء مشروعیت سیاسیِ حکومت غیرقانونی پس از اول جوزای 1398" تاکید کردند که غنی به قدرت ایمان آورده، اما باید کناره‌گیری کند.

کنفرانس ملی؛ خلاء مشروعیت سیاسی حکومت پس از اول جوزا، روز پنج‌شنبه (9 جوزا) با اشتراک برخی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، رهبران و نخبه‌گان سیاسی، از سوی دفتر سیاسی عطامحمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی در کابل برگزار شد.

سخنران در این کنفرانس، ادامه کار آقای غنی را خلاف قانون عنوان کرده و بر برکناری او از قدرت تاکید ورزیدند.

احمدولی مسعود یکی از نامزدان انتخابات آینده ریاست جمهوری گفت: "9 روز از عمر غیرقانونی حکومت گذشته ولی هنوز هم با لجاجت میگه پنج ماه دیگر فرصت دارد؛ حکومتی که در 5 سال نتوانسته کاری برای مردم‌اش انجام دهد، چگونه در پنج ماه می‌تواند کاری کند."

آقای مسعود تاکید کرد که حکومت با سوء استفاده از امکانات دولتی می‌خواهد یک دوره اختناق دیگر را نیز بر مردم افغانستان تحمیل کند.

او با اشاره به حکم دادگاه عالی در مورد ادامه کار رییس جمهور گفت که دادگاه عالی صلاحیت تمدید وظیفه رییس جمهوری را ندارد و این نهاد باید هدف از این اقدام خود را روشن سازد؛ وگرنه بحران در بحران کشور را سقوط می‌دهد.

آقای مسعود از غنی خواست که به منظور ایجاد شفافیت در روند انتخابات یا از نامزدی در انتخابات منصرف شود و یا از قدرت کناره‌گیری کند، وگرنه مردم افغانستان از طریق اجماع ملی این موضوع را بر او خواهند قبولاند.

سید اسحاق گیلانی رهبر نهضت همبستگی مردم افغانستان نیز گفت که دادگاه عالی با تمدید حکومت آقای کرزی یک سنگ‌بنای غلط را در کشور گذاشت و حالا آقای غنی نیز این کار غیرقانونی را توجیه ادامه کار غیرقانونی خود عنوان می‌کند.

او تاکید کرد که تشکیل حکومت موقت برای جلوگیری از خودکامه‌گی‌های آقای غنی و برگزاری انتخابات شفاف ضرورت جدی است.

سید محمدعلی جاوید رهبر حزب اسلامی آزاد افغانستان نیز در این کنفرانس گفت: "هرکس قدرت را دوست دارد ولی جناب اشرف غنی به قدرت ایمان آورده و محکم چسپیده که زنان فرزند مرده هم به او می‌خندند."

آقای جاوید با اشاره به تقرری‌های جدید در سطح وزرا، سفرا و سایر مقام‌های عالیرتبه دولتی و عملی نشدن توافقنامه حکومت وحدت ملی و اختلافات غنی و عبدالله بر سر این مساله، تاکید کرد که ادامه کار آقای غنی جز بدبختی، فقر، فشار و ناامنی چیز دیگری برای مردم افغانستان ندارد.

سخنرانان این نشست تاکید کردند در صورتی‌که آقای غنی به توقعات مردم مبنی بر کناره‌گیری از قدرت و انصراف از نامزدی، تمکین نکند، مردم افغانستان دیگر خودکامه‌گی‌های او را تحمل نخواهند کرد.

پیش از این نیز شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و نهادهای مختلف سیاسی دیگر دوره کار آقای غنی را پس از اول جوزا غیر قانونی خوانده و به منظور جلوگیری سوء‌استفاده از امکانات دولتی در انتخابات، خواستار کناره‌گیری او از قدرت شده‌اند؛ اما آقای غنی برادامه کارش تاکید دارد.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که جان بس سفیر امریکا در کابل نیز دوره کاری حکومت وحدت ملی را براساس قانون اساسی افغانستان پایان یافته خوانده است.

جان بس در مصاحبه با طلوع نیوز گفت که دوره پس از ختم پنج سال کاری رییس جمهور افغانستان بنا به قانون اساسی یک "دوره ویژه" است و در این دوره حکومت باید محدود به "کارهای اساسی" باشد و نمی‌تواند به "روال عادی قبلی" به کارش ادامه دهد.

دوره کاری پنج ساله آقای غنی در اول جوزا امسال بنا به قانون اساسی افغانستان به پایان رسیده است.

آقای بس گفت:" ما از رییس جمهور و رییس اجرایی توقع داریم که درک کنند که این یک دوره ویژه است. وقتی دوره تمدید می‌شود نمی‌توانند مانند سال اول و دوم دوره کاری‌شان عمل کنند."

سفیر امریکا گفت:" سوال‌برانگیز است که چرا وزیران و شمار زیادی از مقام‌های ارشد در روزهای پس از ختم دوره کاری رییس جمهوری تغییر می‌کنند."

در روزهای پس از اول جوزا که دوره کاری پنج ساله آقای غنی به پایان رسیده، او شمار زیادی از مقام‌های ارشد حکومت را تغییر و تبدیل کرده است از جمله 7 سفیر و 3 سرپرست جدید برای وزارتخانه‌ها و چندین معاون وزیر جدید مقرر شدند.

جان بس با اشاره به این انتصابات، می‌پرسد که آیا این اقدامات به سود منافع ملی است یا برای بهره‌گیری حلقه‌های در حکومت و یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری؟

سفیر امریکا در کابل تاکید کرد:"مناسب است پرسیده که چرا یک روز پس از پایان دوره قانونی حکومت وزیران تغییر می کنند و چرا بسیاری از مقام‌های بلند پایه دیگر تغییر می‌کنند در بسیاری از مردم سالاری‌ها سه الی چهار ماه پیش از انتخابات تغییرات بزرگ را در کابینه نمی‌بینید و نیز تبدیلی مقام‌های حکومتی را نمی‌بینید بنابراین مناسب است پرسیده شود که چرا چنین کاری می‌شود و فکر می‌کنم دیگر نامزدان پرسش‌های مشروع دارند."

  پربازدید ترین