• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

غارت منابع معدنی کشور، یکی از بزرگرترین اهداف آمریکا در افغانستان است

غارت منابع معدنی کشور، یکی از بزرگرترین اهداف آمریکا در افغانستان است

ذخایر مواد معدنی افغانستان یکی از بزرگرترین ثروت های انباشته، دست ناخورده و آینده ساز کشور بوده که بدون شک ساختمان آینده افغانستان مدرن و تعیین مسیر آن بسوی توسعه و ترقی از راه منابع معدنی افغانستان میگذرد.

سوگوارانه در درازنای نبرد تحمیلی نزدیک به چهار دههٔ اخیر در افغانستان، غارت منابع معدنی کشور، یکی از بزرگرترین اهداف آمریکا در افغانستان را احتوا داشته و این اهداف غارتگرانه در اوج بحرانی ساختن کشور توسط دولت موجود به مثابه مجری اهداف تاراجگرانه در سرزمین اشغالی تحقق می یابد‌.

حراست و پاسداری از ثروت های ملی و ذخایر زیرزمینی افغانستان به مثابهٔ گرانبها ترین میراث مادی این خطهٔ خونین و نجات این گنج بزرگ، وظیفه و رسالت هر هموطن میهندوست و شرافتمند افغانستان است.

در تحت ابر و غبار جنگ غارتگرانه و مصنوعی افغانستان، اخیرآ تاراج ذخایر طبیعی کشور بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشته است.
چنانچه «استیفن لیدمن» از جمله دانشمندان آمریکا، نویسنده، پژوهشگر و تحلیلگر نامور آن کشور در مقالهٔ تحت عنوان «امریکا و غارت معادن غنی افغانستان» توافقنامهٔ میان روسای جمهور آمریکا و افغانستان منعقدهٔ نیویارک را در وبگاه گلوبال ریسرچ مورخ 24 دسامبر2017، مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده است.

بنابر آن باتوجه بر اهمیت حیاتی معاهدهٔ عقد شده میان سران دو کشور و با درنظرداشت ارزش گهربار این مقاله خواستم تا بطرز امانت این خامه را برگردانی نموده و در خدمت هموطنان عزیز و گران ارج قرار دهم.

استیفن لیدمن:
تجاوز بی پایان آمریکا در افغانستان نه تنها اینکه هیچ ارتباطی با مبارزه با تروریسم ندارد بل آمریکا از آن [تروریسم] حمایت می کند. اهداف حضور آمریکا در افغانستان عبارت از کنترول کشور، استعمال آن برای امتداد لولهٔ گاز و نفت، به محاصره کشیدن چین و روسیه از طریق پایگاه های نظامی و غارت منابع غنی معدنی افغانستان که احتمالأ تریلیون ها دالر ارزش دارد، میباشد.

ثروت هایی که در واقع جایزهٔ خوشمزه برای شرکت های شکاری میباشد.
ذخایر معدنی افغانستان شامل باریت، کرومیت، ذغال سنگ، کبالت، مس، طلا، سنگ آهن، سرب، مقدار زیادی از لیتیوم بسیار ارزشمند و دیگر فلزات خاکی کمیاب برای محصولاتی با فناوری بالا، گاز طبیعی، نفت، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، پتاس، نمک، گوگرد، تالک، روی، و سایر مواد معدنی میباشد.

افغانستان یک گنجینهٔ منابع است، دلیل کلیدی و غیر قابل توجیه برای اشغال دایمی کشور توسط آمریکا "جنگ" است.
اینجا اهداف آمریکا پیروزی نیست بل تداوم جنگ دایمی و بی پایان است.

زمانی دونالد ترامپ با اشرف غنی رییس جمهور "دست نشانده" ملاقات نمود و موضوع انکشافات منابع افغانستان و غارت آنرا بوسیله کمپنی های "شکاری" آمریکا مورد بحث قرار دادند.
در بیانیه کاخ سفید حول این نشست چنین آمده است:
آنها مسایل توسعه اقتصادی، از جمله اینکه چگونه شرکت های آمریکایی بتوانند به سرعت به توسعه منابع غنی و "کمیاب" معدنی پرداخته و افغانستان‌ را کمک کنند"
"آنها توافق کردند که چنین ابتکاراتی به شرکت های آمریکایی کمک می کند تا مواد مورد نیاز برای "امنیت ملی" را که زمینه ساز رشد اقتصاد افغانستان و ایجاد مشاغل جدید در هر دو کشور میباشد، انکشاف دهد.
بنابر این در صورت خود کفایی افغان ها، در پرداخت برخی از کمک های ایالات متحده آمریکابرای افغانستان صرفه جویی بعمل خواهد آمد.

تفسیر اعلامیه:
"اشرف غنی توافق نمود که شکارچیان شرکت های آمریکایی کشورش را غارت نمایند و به اقتصاد آمریکا کمک کنند نه به اقتصاد افغانستان."
"او [غنی] هیچ کاری برای بهبود زندگی افغان ها انجام داده نمی تواند جز اینکه آنها را مورد بهره برداری قرار دهد.
هرگاه غنی در هر زمانی از این معاهده طفره رود، برکنار شده و توسط یک «عروسک» فرمانبردارتر تعویض میگردد. نسخه ای که توسط امپریالیسم بکار میرود تطبیق پذیر و جایگزین آن خواهد شد. این شیوه کار امپریالیسم است."
" این طرح هیچ ارتباطی با تامین هزینه های عظیم جنگ بی پایان ندارد، همه چیز برای غنی سازی شکارچیان شرکت های آمریکایی و همچنین کنترل منایع غنی معادن افغانستان است."

قبل از یازدهم سپتامبر، هیات طالبان با کمپنی بزرگ نفتی «یونیکال» آمریکا بخاطر ساختمان پاپلین ترانزیتی افغانستان در «هوستون» دیدار نمود.
استراتژی سال 1999 راه ابریشم آمریکا به هدف توسعه فرصت های اقتصادی منطقه ای، تضعیف ساختن، برهم زدن، بی ثبات ساختن و منزوی ساختن چین، روسیه و ایران به حیث «گیم» بزرگ و جدید و کنترول منابع حیاتی در این بخشی از جهان تدوین شده بود.
مذاکرات طالبان با اداره کلینتون در سال 1999 با شکست مواجه گردید و بار دیگر بوسیله بوش و چینی به ناکامی انجامید.

به دنبال رخداد یازدهم سپتامبر درست چهار هفته بعد آمریکا به افغانستان حمله نمود البته جنگی که ماه ها قبل برنامه ریزی شده بود.
دلایل کلیدی دیگر برای راه اندازی این حمله عبارت از احیا و بازسازی مجدد تولید تریاک بود که بطرز گسترده توسط طالبان محو گردیده بود.
تریاک به حیث منابع کلیدی برای تامین عواید «سی آی ای »، بانک های غربی، مخارج جرایم سازمان یافته و سایر منافع مالی یکی از اهداف عمده را تشکیل میداد.

پدیده ها طوری که ظاهرآ جلوه می یابند، عملا چنین نیست. درباره بن لادن نمایندهٔ پربهای سیا، برای مردم دروغ گفته شد. در زمان حیات بن لادن و قبل از ابتلا به بیماری و متعاقبا پیش از هلاکت او حادثه یازدهم سپتامبر 2001 به حیث "بزرگترین بیرق نیرنگی جهان" درست پس از انهدام یوگوسلاویا بوسیله اداره کلینتون, اتفاق افتاد.

ترامپ آنچه که از سلف خویش میراث برد، عبارت از تشدید جنگ بوده و به آن ادامه میدهد. تهدید کوریای شمالی با کاربرد احتمالی جنگ فاجعه بار، تهدید ایران برطبق پلان های مطروحه، ممکن تهدید روسیه و متعاقبأ تهدید چین از برنامه های ترامپ است.

زمان کنونی یکی از پر مخاطره ترین دوران تاریخ است، اوضاع تا اینکه بهتر گردد به وخامت میگراید.
جنرال ها و طراحان جنگ در ارتش امریکا، حیات بشریت را مورد تهدید قرار داده و شرایط وقوع جنگ وحشتناک هسته ای را پدید آورده اند که در صورت بروز آن روزقیامت برپا خواهد شد.

استیفن لیدمن
غارت معادن افغانستان بوسیله آمریکا
https://www.globalresearch.ca/us-to-plunder-afghani…/5610332
عارف عرفان

  پربازدید ترین