• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

خلیل زاد وارد اسلام آباد پایتخت پاکستان شد

خلیل زاد وارد اسلام آباد پایتخت پاکستان شد

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در جریان هشتمین دور سفرهای خود به کشورهای منطقه و جهان، وارد اسلام‌آباد پایتخت پاکستان شده است.

وزارت خارجه امریکا در اعلامیه‌ای گفته که آقای خلیل‌زاد روز جمعه (10 جوزا/31 می) هشتمین دور سفرهای خود را به افغانستان، پاکستان، بلجیم، آلمان، امارات متحده عرب و قطر آغاز کرده است.

گفته می‌شود که آقای خلیلزاد به اسلام‌آباد رسیده و هم اکنون مصروف گفتگوها در باره صلح افغانستان با مقام‌های وزارت خارجه آن کشور می‌باشد.

وزارت خارجه امریکا در اعلامیه‌ای گفته است که آقای خلیلزاد در سفر خود به کابل، با مقام‌های ارشد حکومت افغانستان، رهبران احزاب، چهره‌های سیاسی و فعالان حقوق زن و جامعه مدنی دیدارهای جداگانه خواهد داشت.

این در حالی است که ملا هیبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان به تازگی در پیامی به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر، بر ادامه جنگ در افغانستان تاکید کرده و گفته امریکا به دنبال خشونت و وحشی‌گری در افغانستان است.

اما زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در واکنش به این پیام رهبر طالبان گفته خشونت‌ها در افغانستان قابل پذیریش نیست.

زلمی خلیلزاد در توییتر خود نوشته: "در این بیانیه (طالبان) آمده است که امریکا به دنبال خشونت است. ما به دنبال خشونت نیستیم. سطح خشونت در افغانستان پذیرفتنی نیست و ما نمی‌خواهیم که آن‌ را افزایش دهیم، بیایید راه‌هایی را بیابیم که‌ با هم کار کنیم تا خشونت را کاهش دهیم و یا آن را فورأ متوقف بسازیم. کشتار افغانها باید پایان یابد."

وی، لحن تند در پیام عیدی ملا هیبت الله را غیرضروری دانسته و افزوده که این گونه واکنش‌ها سبب، پیچیدگی و مختل شدن گفتگوهای صلح خواهد شد.

در همین حال مجلس سنای کشور نیز در واکنش به این پیام عیدی رهبر طالبان تاکید کرده که طالبان آماده صلح نیستند و باید به شدت سرکوب شوند.

از سوی دیگر شماری از آگاهان سیاسی و سیاسیون کشور تاکید دارند که بلند پروازی‌های رهبران طالبان بزرگترین چالش و مانع رسیدن به صلح در افغانستان است.

گفتنی است که فوزیه کوفی، عضو پیشین مجلس نمایندگان که در دومین نشست بین‌الافغنی مسکو اشتراک کرده بود نیز پس از پایان این نشست به رسانه‌ها گفت که طالبان آماده صلح نیستند آنها هنوز خواب امارات اسلامی را در سر دارند.

خانم کوفی تاکید کرد:" روحیه‌یی را که طالبان داشتند، روحیه زیست باهمی نیست، روحیه شراکت نیست؛ آن‌ها می‌گویند که در پرتو امارت اسلامی همه شما جای خواهید داشت".

  پربازدید ترین