• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان: آتش بس موقت فریب مردم است ما به دنبال آتش بس دایمی هستیم

طالبان: آتش بس موقت فریب مردم است ما به دنبال آتش بس دایمی هستیم

همزمان با نزدیک شدن به عیدفطر، شهروندان کشور خواهان برقراری آتش‌بس بودند که این موضوع با مخالفت طالبان به یاس مبدل شد. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان می‌گوید که ما به دنبال برقرای آتش‌بس دایمی در کشور هستیم.
 
دو روز قبل ملاهبت‌الله رهبر طالبان در پیامی به مناسبت عیدفطر اعلام کرد؛ آنان تا رسیدن به اهداف‌شان به جنگ در کشور ادامه خواهند داد.
 
اما اکنون ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان می‌گوید که آتش‌بس کوتاه‌مدت فریب مردم است و در این آتش‌بس، خارجی‌ها نفع خواهند برد و ما آن را مورد قبول قرار ندادیم.
 
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت که آتش‌بس موقتی که از آن سوء استفاده شود و موجب فرصت‌طلبی حکومت قرار بگیرد، مورد قبول ما نیست.
 
سخنگوی طالبان گفت که "ما به دنبال آتش‌بس دایمی در کشور هستیم، که این آتش‌بس با ختم اشغال کشور توسط خارجی‌ها صورت خواهد گرفت".
 
آقای مجاهد در گفتگو با آوا گفت که "ما به دنبال این هستیم که مردم فریب داده‌نشود، زمانی که اشغال‌گران کشور را ترک کنند، یک صلح واقعی در کشور برقرار خواهد شد".
 
او گفت که مذاکرات جریان دارد و برقراری صلح در کشور به نتایج گفتگوها ارتباط دارد، در صورتی‌که این گفتگوها به نتیجه برسد، ما شاهد برقراری صلح دایمی در کشور خواهیم بود.
 
این در حالیست که ملاهبت‌الله رهبر طالبان در بخشی از پیامش که به مناسبت عید فطر به نشر رسانده، گفته‌است "امارت اسلامی خواهان انحصار قدرت نیست، ما به این باور داریم که تمام افغان‌ها جایگاه خود را به معنای واقعی آن در نظام ببینند."
 
گفتنی است که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا در واکنش به پیام ملاهبت‌الله در توییتر خود نوشته که باید راهی را برای کاهش فوری خشونت‌ها یافت. او گفته کشتار افغان‌ها باید متوقف شود.
 
آقای خلیلزاد از طرف‌های درگیر در افغانستان خواسته که برای دست یابی به موفقیت در روند صلح، انعطاف پذیری نشان دهند.

سه روز قبل ژوف دانفورد یک مقام بلندپایه در ارتش امریکا، در یک مرکز پژوهشی، در واشنگتن گفته بود هیچ کسی پیشنهادی را ارایه نخواهد کرد که نظامیان این کشور بدون این که به منافع آنان در راستای مبارزه با تروریسم رسیدگی شود، افغانستان را ترک کند."
 
جنرال دانفورد گفته بود "دلیل اصلی حضور ما در جنوب آسیا، مبارزه با تروریسم است که در حمایت استراتژی وسیع‌تر جنوب آسیا صورت می‌گیرد."
 
گفتنی است که در آستانه عیدفطر بسیاری از شهروندان خواستار برقراری آتش بسی دوباره بودند که از این طریق نیز بتوانند با خیالی آسوده از این روزها تجلیل کنند.
 
از سویی دیگر وزارت خارجه امریکا اعلام کرده‌است که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت امور خارجه این کشور برای صلح افغانستان، سفرهایش به چند کشور از جمله افغانستان را آغاز کرده‌است.
 
 آقای خلیل‌زاد در سفرش به افغانستان با رهبران حکومت وحدت ملی، چهره‌های سیاسی، نمایندگان جامعه مدنی و گروه‌های حامی حقوق زنان دیدار و در مورد صلح مشورت خواهد کرد. هدف از سفر خلیل‌زاد جلب حمایت بین‌المللی برای گفتگوهای صلح افغانستان خوانده شده‌است.

  پربازدید ترین