• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رئیس جمهور غنی از آزادی 887 زندانی گروه طالبان از زندانهای کشور خبر داد!

رئیس جمهور غنی از آزادی 887 زندانی گروه طالبان از زندانهای کشور خبر داد!

رییس جمهور غنی در پیامی ‌به مناسبت فرا رسیدن عید فطر، از رهایی 887 زندانی گروه طالبان از زندان‌های کشور خبر داد. آقای غنی رهایی زندانیان را بر بنیاد قانون از صلاحیت‌هایش دانست و گفت،‌ به خواست نماینده‌گان مردم در لویه‌جرگه مشورتی صلح، دست به این اقدام زده است.

آقای غنی که روز سه‌شنبه، چهاردهم جوزا به مناسبت عید فطر در ارگ صحبت می‌کرد،‌ با اشاره به رهایی این زندانیان گفت: «887 زندانی {گروه طالبان} به احترام عید و خواست مردم رها می‌شوند.» آقای غنی افزود، «در لویه‌جرگه مشورتی صلح اعلام کردم که 175 زندانی گروه طالبان را از زندان رها خواهم ساخت، اما شرکت‌کننده‌گان جرگه خواهان افزایش این رقم شده‌اند.» به سخن او، به احترام شرکت‌کننده‌گان این جرگه به لوی‌سارنوالی هدایت داده است که تعداد این زندانیان را افزایش دهد.

آن چنانی که آقای غنی می‌گوید، نخستین مجموعه زندانیان گروه طالبان در ماه اسد و مجموعه دوم این زندانیان در ماه سنبله سال روان از قید رها خواهند شد.

افزون بر این، رییس جمهور به مناسبت عید فطر دستور داده است که آن عده از زندانیانی که به بیماری‌های صعب‌العلاج مبتلا شده‌اند و یا عمرشان به کهن‌سالی رسیده باشد، نیز از قید رها شوند. آقای غنی گفته است که این دست زندانیان طبق فرمان او تا 10 روز دیگر از زندان‌ها رها خواهند شد. رهایی زندانیان گروه طالبان در حالی از سوی رییس جمهور غنی مطرح شده است که این بحث یکی از خواست‌های اساسی گروه طالبان است.

این در حالی است که از این پیش رییس جمهوری غنی در مراسم پایانی لویه‌جرگه مشورتی صلح اعلام کرد که به خواست شرکت کننده‌گان این جرگه و حسن نیت دولت افغانستان 175 زندانی گروه طالبان را آزاد خواهد کرد. اما او در فرمان تازه‌اش تعداد این زندانیان را از 175 تن به 887 تن افزایش داده است.

این در حالی است که ماده 64 قانون اساسی به رییس جمهور صلاحیت داده است که برخی از زندانیان را در روشنی قوانین تکمیلی، مورد عفو و یا تخفیف قرار دهد. آگاهان مسایل حقوقی از این پیش گفته‌اند که ماده 216 کود جزای کشور تکمیل‌کننده ماده 64 قانون اساسی است و بر اساس این ماده کود جزا، زندانیانی که در اتهام به اعمال خرابکارانه، ضد نظام و ضد منافع عمومی‌ کشور محکوم به مجازات باشند، شامل تخفیف و عفو مجازات نمی‌شوند. رییس جمهور غنی اما می‌گوید که برخی از مواد کود جزا تعدیل یافته است و رییس جمهور صلاحیت رهایی این دست زندانیان را دارد. او اما روشن نساخت که این تغییرات شامل چه مواردی‌اند.

  پربازدید ترین