• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

منبع آمریکایی: ترامپ به دنبال راهی آبرومندانه برای خروج از تنش با ایران است

منبع آمریکایی: ترامپ به دنبال راهی آبرومندانه برای خروج از تنش با ایران است

 یک منبع آمریکایی به پایگاه آسیاتایمز گفته «دونالد ترامپ» بعد از بررسی‌هایی که در دولت او انجام شده به دنبال راهی آبرومندانه برای خروج از وضعیت تنش با ایران است و به همین سبب پیشنهاد «مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران را مطرح کرده است.

به گزارش فارس، یک منبع آمریکایی چهارشنبه گفته دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال راهی آبرومندانه برای خروج از وضعیت تنش با ایران است.

پایگاه آسیاتایمز در گزارشی نوشته مسائل مطرح‌شده در اجلاس مرموز بیلدربرگ که چند روز پیش در سوئیس برگزار شد مشخص می‌کند که چرا دولت ترامپ ناگهان به ایران پیشنهاد داد حاضر است «بدون پیش‌شرط» وارد گفت‌وگو با ایران شود.

آسیاتایمز نوشته است: «مسئله تماماً به تنگه هرمز برمی‌گردد. بستن این تنگه می‌تواند تأمین نفت و سوخت از سوی عراق، کویت، بحرین، قطر و ایران که عرضه‌کننده 20 درصد نفت دنیا هستند را قطع کند.»

این پایگاه نوشت: «مباحثاتی مطرح شده مبنی بر اینکه آیا این اتفاق (بستن تنگه هرمز) ممکن است رخ دهد و آیا ناوگان پنجم دریایی آمریکا می‌تواند مانع انجام این کار توسط تهران شود که مجهز به موشک‌های ضدکشتی در خاکش در طول مرز شمالی خلیج فارس است؟»

یک منبع آمریکایی گفت: «نتایج چندین مطالعه در این خصوص روی میز ترامپ قرار گرفت و موجب ایجاد هراس در واشنگتن شد. این مطالعات نشان دادند در صورتی که تنگه هرمز بنا به هر دلیلی بسته شود ایران قدرت مختل کردن نظام مالی دنیا را دارد.»

متخصصان مسائل مربوط به مشتقات نفتی می‌دانند در صورتی که تأمین انرژی در خلیج فارس با مشکل مواجه شود بهای نفت ممکن است به 200 دلار به ازای هر بشکه برسد. ضربه زدن به بازار مشتقات می‌تواند باعث ایجاد رکود جهانی در سطحی بی‌سابقه شود.

منبع آمریکایی مورد استناد آسیا تایمز، درباره راهبرد ترامپ در قبال ایران گفت: «او واقعاً به دنبال راهی آبرومندانه برای خروج از این وضعیتی ست که پامئپو و مشاورانش او را درگیرش کردند. واشنگتن اکنون به روشی آبرومندانه برای خروج از این وضع نیاز دارد. ایران دنبال برگزاری دیدار نیست، اما آمریکا هست.»

«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید چند هفته پیش اعلام کرد ارتش آمریکا برای «مقابله با تهدید ایران» ناو «یو اس اس آبراهام لینکلن» را به منطقه خلیج فارس اعزام کرده است. با این حال، اندکی بعد معلوم شد که این ناو طبق برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده روانه منطقه شده است.

مقام‌های آمریکایی، از جمله «پاتریک شاناهان»، وزیر دفاع موقت آمریکا و «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور بارها تأکید کرده‌اند که قصد درگیری با ایران را ندارند. شبکه خبری سی‌ان‌ان ماه گذشته در گزارشی نوشت ترامپ گفته مداخله نظامی در ایران برای او از لحاظ سیاسی ویرانگر خواهد بود.

ترامپ و مقام‌های دولت او حین این صحنه‌آرایی‌های نظامی چندین بار پیشنهاد مذاکره با ایران را مطرح کرده‌اند.

ترامپ روز دوشنبه 6 جوزا بعد از چندین هفته صحنه‌آرایی نظامی و تهدید ایران، در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر جاپان گفت که تمایل دارد با تهران وارد مذاکره شود. او مدعی شد قصد آسیب زدن به ایران را ندارد.

این پیشنهاد در حالی مطرح شد که او 18 ثور سال گذشته به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج و تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق را علیه ایران احیا کرد.

«برنی سندرز»، نماینده ایالت ورمونت در مجلس سنای آمریکا چهارشنبه شب در واکنش به پیشنهادهای ترامپ برای مذاکره با ایران در توئیترش نوشت اگر او برای دیپلماسی جدیت دارد بایستی به برجام برگردد.

  پربازدید ترین