• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزیر خارجۀ آمریکا: حکومت افغانستان در حاشیۀ جریان گفتگوهای صلح قرار ندارد

وزیر خارجۀ آمریکا: حکومت افغانستان در حاشیۀ جریان گفتگوهای صلح قرار ندارد

وزیر خارجۀ آمریکا گفته‌هایی را که که گویا حکومت افغانستان در حاشیۀ روند گفتگوهای صلح با طالبان قرار دارد، بی بنیاد می خواند.

مایک پامپیو، وزیر خارجۀ آمریکا می گوید، «با وجود آن‌که طالبان بر صحبت نکردن با حکومت افغانستان تأکید دارند اما با آن‌هم جان بس، سفیر ما در کابل، با رییس جمهور غنی در ارتباط است.»

این مقام ارشد آمریکایی می افزاید که جنگ افغانستان به درازا کشیده است و تلاش‌های صلح زمان‌گیر خواهد بود.

آقای پامپیو، می گوید، «جنگ افغانستان به درازا کشیده است و تلاش های صلح نیز به وقت نیاز دارد ولی پیشرفت هایی در این پروسه صورت گرفته است.»

در چند روز گذشته زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، با مقام های جرمنی و کشور های عضوء اتحادیۀ اروپا دیدار کرد.

در نتیجۀ این دیدارها، سرانجام آلمان حاضر شد تا با کشور قطر به گونۀ مشترک دور بعدی گفتگوها میان افغانان را میزبانی کنند.

نمایندۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپا برای افغانستان در گفتگو با بی بی سی می گوید که این اتحادیه حاضر است تا نقش ضمانت کنننده روند صلح افغانستان را بازی کند.

رونالد کوبیا، نمایندۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپا برای افغانستان می گوید، « به این معنا نیست که وقتی صلح برقرار شد تمام کشور ها افغانستان را ترک می کنند. اتحادیه اروپا به همکاری اش از افغانستان در مرحلۀ اجرایی شدن صلح نیز ادامه می دهد. و برای همین است ما نقش یک ضمانت کننده تا احد امکان خنثی و بی طرف را پیاده کنیم.»

این در حالی است که در آستانۀ دور هفتم دیدار زلمی خلیلزاد با نماینده گان طالبان در قطر، انتظار می رود که دو طرف روی خروج نیروهای خارجی از افغانستان ونیز تضمین دادن طالبان از عدم تهدید کشورها از خاک افغانستان به توافق نهایی برسند.

نظر محمد مطمئن، آگاه سیاسی، می گوید، «در دور هفتم روی خروج نیروهای خارجی و تضمین های ضد هراس افگنی توافق نهایی بدست خواهد آمد.»

حکومت افغانستان امیدوار است که این گفتگو ها زمینه را برای گفتگوی بین الافغانی فراهم سازد.

امید میثم، سخن‌گوی ریاست اجرائیۀ کشور، می گوید، «امیدواری ما این است که ما بالاخره وارد فاز اساسی صلح شویم که دیالوگ بین الافغانی است.

خلیلزاد در هفتمین دور سفرهایش به هشت کشور در پیوند به صلح افغانستان، تا هنوز به پاکستان و جرمنی سفر کرده و قرار است به کشورهای امارات متحدۀ عرب، روسیه، قطر و افغانستان نیز سفر کند.

  پربازدید ترین