• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مذاکرات بین الافغانی یعنی چی؟!

مذاکرات بین الافغانی یعنی چی؟!

 وقتی طراح، برنامه ریز، تامین کننده تسلیحات نظامی همه طرف ها، پشتیبانی تدارکاتی، همه و همه در حیطه نفوذ و استیلای خارجی ها است، ما مردم چکاره ایم که مذاکرات به اصطلاح "بین الافغانی" را ترتیب داده و روی موضوعاتی که از ما نیست و هیچ نفوذی بر آنها نداریم، تصمیم گیری نماییم؟!  

بین الافغانی یعنی چی؟
کلمه "بین الافغانی" را چه کسی مطرح کرد؟
چه کسانی از طرح کلمه بین الافغانی سود می برند؟

هم بر ترکیب کلمه "بین الافغانی" ایراد وارد است و هم به محتوای آن!
کلمه "افغانی" واحد پول افغانستان است. زمانیکه این کلمه با الف و لام بیاید "ال" عربی بر سرش اضافه شده و از حالت معنی لغوی اش خارج شده و معرب می گردد. اما برداشتی که از این کلمه به اذهان عامه داده شده عبارت است از اینکه بین افغان ها مذاکرات صورت گیرد.
با این اوصاف بازهم به دیگر اقوام افغانستان تعمیم پیدا نمی کند و برداشت از "بین الافغانی" بین افغان ها را معنی رساننده است.

طرح کلمه "بین الافغانی" با زیرکی تمام به اذهان عامه مردم از طریق رسانه ها تزریق شده است که با این کار چندین هدف مهم قومی به بار می نشیند و دیگر اقوام را از خواسته های برحق شان که همانا جلوگیری از تعمیم کلمات کوچی گری و بیابانگردی قومی و قبیله ای است، دور می کند و ناخودآگاه به وسیله خودشان بر خواسته های قبیله ای فاشیست ها مهر تایید می زند.

همانگونه که بارها به تگرار روی این موضوع بحث کرده ایم، کلمه "افغان" مربوط به یک قوم خاص است و هیچگاه به دیگر اقوام تعمیم پیدا نکرده و اطلاق نمی شود. آنسان که آرم شتر در شناسنامه های الکترونیکی مربوط به کوچی ها و صحرا نشینان است و به دیگر اقوام ساکن در این کشور، هیچ ارتباطی ندارد اما فاشیست ها با تاکید آن را بر دیگر اقوام ساکن در این سرزمین تحمیل می کنند.

از لحاظ معنی نیز کلمه "بین الافغانی" در کشوری که مردم این سرزمین از خود هیچ اختیاری ندارند، نمی تواند مفهوم پیدا کند. زیرا جنگ نیابتی و مزورانه ای که سال ها است در افغانستان جریان دارد، برای غارت کشور است و مردم ما در این غارت ها هیچ سهمی ندارند بجز اینکه برخی افراد مزدور مورد تطمیع و تزویر قرار گرفته به بهره برداری شخصی خود اندیشیده و به کشور خود خیانت می کنند، دیگر ساکنان این سرزمین که صاحبان اصلی این مرز و بوم هستند، قربانی شده اند.

مردم ما از همه اقوام و سران و احزاب و تشکل ها در واقع هیچ مشکلی با یکدیگر ندارند و درگیری و ناامنی که در افغانستان جریان دارد، مربوط به حل معضلات بین اقوام نیست، بل خواسته بیگانگان است و این بیگانگان هستند که ما را بجان هم انداختند تا از آب گل آلود ماهی دلخواه صید کنند.

وقتی هوا، زمین، مرزها، تسلیحات، انبارها، نقل و انتقالات هوایی و زمینی، تصمیم گیری های اقتصادی، سیاسی، نظامی و اجتماعی در کنترول خارجی ها است، ما مردم چکاره ایم که بین خود نشسته و بخواهیم به جنگ و ناامنی پایان دهیم؟

وقتی طراح، برنامه ریز، تامین کننده تسلیحات نظامی همه طرف ها، پشتیبانی تدارکاتی، همه و همه در حیطه نفوذ و استیلای خارجی ها است، ما مردم چکاره ایم که مذاکرات به اصطلاح "بین الافغانی" را ترتیب داده و روی موضوعاتی که از ما نیست و هیچ نفوذی بر آنها نداریم، تصمیم گیری نماییم؟!

لطفا کمی واقع بین باشید و مردم را بیش از این فریب ندهید!
همه ما می دانیم که امروز در کشور ما سه طرف اصلی مذاکرات (طالبان، حکومت و مخالفان سیاسی) هرکدام در راستای منافع دیگر کشورها در حال رایزنی هستند و هیچکدام از این سه طرف، در راستای منافع عامه مردم ما حرکت نمی کنند. بل اینها هرکدام سرشان در آخور کشورهای بیگانه است و از خود اراده برای تصمیم گیری نهایی و سرنوشت ساز را ندارند.

اگر کمی دقیق شوید به خوبی قابل مشاهده است که طرح کلمه "بین الافغانی" یک طرح کاملا بیگانه و فاشیستی است که نه تنها از ناامنی نمی کاهد و به صلح نمی رسد که منافی صلح است و طراحی این کلمه فقط برای تشدید جنگ و ناامنی در کشور می باشد.
پس هرکسی که از این کلمه "بین الافغانی" استفاده کند، در راستای منافع سفارت آمریکا و دیگر بیگانگان در افغانستان حرکت می کند و خاین به این کشور و مملکت تلقی می شود!

  پربازدید ترین