• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از مهندسی انتخابات نگران هستند

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از مهندسی انتخابات نگران هستند

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری کشور بر این باور هستند که ادامه کار «محمد اشرف غنی»، به معنی مهندسی شدن روند انتخابات است، زیرا وی از امکانات دولتی استفاده می کند.

آنان بر این نکته تاکید می‌ورزند که اگر رئیس‌جمهور غنی، پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از مقام اش کنار نرود، بحران بزرگی در انتظار کشور است.

اما ارگ ریاست جمهوی گفته است ادامه فعالیت غنی بر اساس قوانین کشور است و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید دلایل اعتراض شأن را مستند با مردم در میان بگذارند.

دادگاه عالی کشورمان اول ثور سال جاری اعلام کرده بود بر اساس احکام قانون اساسی کشور، غنی تا زمان انتخابات رئیس‌جمهوری جدید، در سمت خود باقی می‌ماند.

درهمین پیوند، دیده‌بان انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان از گروههای انتخاباتی می‌خواهد در عملکرد شأن محتاط باشند، درغیر آن اعتبار سیاسی روند انتخابات چالش برانگیز خواهد شد.

«یوسف رشید»، رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عالانه افغانستان می‌گوید: در این زمینه سرزنش بیشتر متوجه دولت می‌شود.

به اعتقاد او، هم رئیس جمهور و هم رئیس اجرایی که خود نامزد انتخابات هستند همچنان در مسؤولیت خود فعالیت دارند. آنان باید در رفتار شأن محتاطانه عمل کنند تا زمینه اعتبار دهی بیشتر به انتخابات از لحاظ سیاسی ایجاد و سطح پذیرش نتایج بعد از انتخابات فراهم گردد.

پیشتر 29 سرطان سال جاری به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده بود اما بعد به دلایلی این زمان به ششم میزان سال جاری تغییر کرد.

  پربازدید ترین