• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بدرفتاری با دانش آموزان در بامیان؛ از لت وکوب تا پاره کردن لباس

بدرفتاری با دانش آموزان در بامیان؛ از لت وکوب تا پاره کردن لباس

شماری از دانش‌آموزان و والدین‌شان در بامیان از افزایش لت‌وکوب توسط مدیران و معلمان‌ در مکتب‌های این ولایت شکایت دارند. آنان می‌گویند، با آن که لت‌وکوب و هر گونه تنبیه‌بدنی در نهادهای مربوط به معارف کشور منع است، اما در شماری از مکتب‌های بامیان دانش‌آموزان هم‌چنان از سوی معلمان‌شان لت‌وکوب می‌شوند.

زینب، دانش‌آموز صنف یازدهم در مرکز بامیان که به علت ترس از معلمانش نمی‌خواهد نام مکتب خود را بگیرد به سلام‌وطندار می‌گوید، بارها گواه بدرفتاری و خشونت مدیر مکتب و معلمان در برابر خود و دیگر دانش‌آموزان بوده است.

به گفتۀ زینب، معلمان با گذاشتن قلم در میان انگشتان دست دانش‌آموزان، لت‌وکوب با خط‌کش و چوب، غیرحاضرکردن از 7 تا 10 روز،  پاره‌کردن لباس دانش‌آموزان دختر و قیچی‌کردن موهای‌شان، آنان را تنبه می‌کنند.

برخی از دانش‌آموزان بامیانی می‌گویند، شماری از معلمان افزون بر لت‌وکوب به آنان هشدار می‌دهند که اگر این موضوع را با والدین‌شان در میان بگذارند، ناکام و یا به مکتب دیگری تبدیل خواهند شد.

سهیلا مادر یکی از دانش‌آموزان در این ولایت از وزارت معارف می‌خواهد تا هر چه زودتر جلو لت‌وکوب دانش‌آموزان از سوی معلمان در مکتب‌های بامیان را بگیرد.

عارف محبی، مسئول شبکه عملکرد حفاظت از کودکان در بامیان با تأیید لت‌وکوب دانش‌آموزان در مکتب‌های این ولایت می‌گوید که این نهاد چندین ویدیویی بد رفتاری معلمان با دانش‌آموزان از جمله لت‌وکوب 9 دانش‌آموز دختر در یکی از مکتب‌های متوسطه را در اختیار دارد.

او می‌گوید، برای حل این موضوع چندین بار دادخواهی کرده‌اند، اما هنوز نتیجه‌یی در پی نداشته است.

اما ایوب امیری، سرپرست ریاست معارف بامیان می‌گوید که هرگونه تنبیه‌بدنی در نهادهای آموزشی منع است و تاکنون هیچ‌ گزارش مشخصی از رفتارهای خشونت‌آمیز و لت‌و‌کوب دانش‌آموزان توسط معلمان، دریافت نکرده‌اند.

عزیزالله رحمانی، مسئول بخش کودکان کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان، لت‌وکوب دانش‌آموزان را در تضاد با ارزش‌های حقوق بشری می‌خواند و می‌گوید که این کار بر روحیه دانش‌آموزان اثرهای منفی نیز می‌گذارد.

  پربازدید ترین