• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چرا آمریکایی ها درباره خطر گروه تروریستی داعش در افغانستان بزرگنمایی می کنند؟

چرا آمریکایی ها درباره خطر گروه تروریستی داعش در افغانستان بزرگنمایی می کنند؟

اگر در شوره زار زراعتی حاصل شود، داعش هم در افغانستان جوانه می زند. این جمله می تواند کلیدی ترین پاسخ به توهم آمریکایی حضور موثر داعش در افغانستان باشد.

ایدئولوژی داعش یکی از موانع رشد این گروه در میان ملت مسلمان افغانستان است. آموزه‌های مذهبی مردم این سامان، اجازه رشد و نمو به این جماعت را نخواهد داد. اما پرسش این است که چرا آمریکایی‌ها درباره خطر این گروه بزرگنمایی می‌کنند؟

شماری از کارشناسان کشور بر این عقیده هستند از آنجایی که آمریکایی‌ها در شش دور از مذاکرات دوحه قطر با طالبان دستاوردی نداشتند، از اهرم داعش برای فشار روی طالبان استفاده می‌کنند.

شمار دیگری از کارشناسان محلی نیز معتقدند از آنجایی که آمریکاییها برای خروج از افغانستان تغییر عقیده داده‌اند، به دنبال بهانه‌ای برای تداوم حضور نامشروع خود هستند.

پیش از این غربی‌ها از حضور 20 گروه تروریستی در افغانستان سخن گفته بودند اما پس از پایان دور ششم مذاکرات دوحه قطر، تعداد گروههای این لیست به عدد 30 افزایش یافت.

افزایش دشمن‌های فرضی برای حضور غیر مشروع نظامیان غربی در افغانستان، از مدت‌ها پیش در دستور جنگ روانی پنتاگون بود و داعش نیز در کانون این جنگ قرار دارد.

حضور 18 ساله نظامیان آمریکایی در افغانستان، نه تنها برای مردم امنیت نیاورده است، بلکه هر روز بر شدت ناامنی در مناطق مختلف کشور افزوده می‌شود.

آمریکایی‌ها سالانه 50 میلیارد دلار برای امنیت سربازان خود در افغانستان هزینه می‌کنند.

سخنگوی طالبان چندی پیش اعلام کرده بود که برای بیرون راندن اشغالگران حملات خود را علیه نیروهای متجاوز آمریکایی شدت می‌بخشند.

مسؤول مذاکرات صلح طالبان با آمریکا در دوحه قطر، نیز گفته بود پس از شکست دو ابرقدرت در افغانستان (بریتانیا و شوروی) به زودی ابرقدرت آمریکا نیز از کشور پا به فرار خواهد گذاشت.

  پربازدید ترین