• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اولین انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان پس از کناره گیری نظربایوف برگزار شد

اولین انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان پس از کناره گیری نظربایوف برگزار شد

اولین انتخابات ریاست‌جمهوری قزاقستان پس از کناره‌گیری نظربایوف رییس جمهوری پیشین این کشور روز یک‌شنبه 19 جوزا، رسمأ آغاز شد.

 رای‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان از صبح امروز یکشنبه (19 جوزا) رسما آغاز شد و تا ساعت 8:00 شام امروز ادامه خواهد داشت.

با آغاز انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان انتظار می‌رود قاسم جومرت توکایف، کفیل ریاست جمهوری و نامزد مورد حمایت نور سلطان نظربایف، رییس جمهوری سابق با اکثریت قابل توجه آرا در این انتخابات به پیروزی دست یابد.

نورسلطان نظربایف، رییس جمهوری سابق قزاقستان 20 مارچ سال جاری میلادی و پس از 30 سال زمام امور را در دست داشتن از سمت خود کناره‌گیری کرد و قاسم جومارت توکایف را منصوب کرد که تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سمت سرپرست دولت باقی بماند.

هفت کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در قزاقستان ثبت نام کرده‌اند و توقایف از جانب حزب حاکم "نور اوتان" به رهبری نظربایف کاندیدا شده است.

دوره ریاست جمهوری در قزاقستان پنج ساله است. برای اجتناب از به دور دوم کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری در قزاقستان، کسب بیش از 50 درصد آرا از سوی یک کاندیدا ضروری است.

دو موسسه نظرسنجی مجاز در قزاقستان پیش‌بینی کرده‌اند که نامزد حزب حاکم 73 درصد آرا را به دست می‌آورد در حالیکه آقای نظربایف در آخرین دوره ریاست جمهوری خود در چهار سال پیش تقریبا 98 درصد آرا کسب کرد و میزان مشارکت مردم در آن انتخابات 95 درصد اعلام شد.

  پربازدید ترین