• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

محب: بدون توافق با پاکستان، صلح با طالبان ناممکن است/از معاملۀ بد می ترسیدیم

 محب: بدون توافق با پاکستان، صلح با طالبان ناممکن است/از معاملۀ بد می ترسیدیم

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور می‌گوید که پاکستان از گروه طالبان در افغانستان حمایت می‌کند و بدون توافق با پاکستان، صلح با این گروه ناممکن است.

آقای محب گفته است که صلح زمانی ممکن است که به نگرانی‌های پاکستان به‌عنوان تمویل‌کننده‌ی طالبان پاسخ داده شود.

او در یک مصاحبه با شبکه‌ی تلویزیونی «طلوع نیوز» تأکید کرده است: «ما باید بتوانیم همراه پاکستان به‌گونه‌ی مستقیم مذاکره کنیم. تا زمانی که ما نگرانی‌های پاکستان را مطرح نکنیم و به آن پاسخ ندهیم، هیچ امکان ندارد که این جا صلح بیاید.»

با این حال آقای محب افزوده است که پالیسی پاکستان در مورد افغانستان به سمت مثبت در حرکت است و این امکان وجود دارد که روابط دو کشور بهبود یابد.

او گفته است که در سفر اخیر او به پاکستان و دیدارهایش با شماری از فرماندهان ارشد امنیتی این کشور متوجه شده است که پاکستان به علت‌های اقتصادی، خواهان صلح در افغانستان می‌باشد.

از سویی هم مشاور امنیت ملی کشور در این مصاحبه‌اش با اشاره به جنگ گروه طالبان در افغانستان گفته است که بن‌بست این جنگ توسط نیروهای امنیتی و دفاعی شکسته شده است و اگر تا چهار ماه دیگر این وضعیت دوام یابد، «بن‌بست چه، که کمر طالبان می‌شکند.»

آقای محب همچنان با اشاره به جریان مذاکرات امریکا و طالبان در مورد صلح افغانستان تأکید کرده است که نگرانی دولت افغانستان فعلا تا حدودی در مورد این مذاکرات حل شده است.

او افزوده است که دولت افغانستان از یک معامله‌ی «بد» در این مذاکرات می‌ترسیده است و اکنون روابط جانب امریکا با دولت افغانستان بهتر شده و دولت افغانستان در جریان این مذاکرات قرار داده می‌شود.

این در حالی است که مشاور امنیت ملی کشور حدود سه ماه پیش (23 حوت سال گذشته) در صحبتی با خبرنگاران در امریکا با انتقاد از روند مذاکرت صلح افغانستان میان امریکا و طالبان گفته بود که زلمی خلیلزاد به‌خاطر هدف شخصی‌اش می‌خواهد در افغانستان حکومت موقت ایجاد کرده و خود در رأس آن قرار بگیرد.

آقای محب با اشاره به این‌که خلیلزاد در مورد مذاکرات امریکا با گروه طالبان، با حکومت افغانستان مشوره نمی‌کند، گفته بود: «فکر می‌کنیم شاید در «مذاکرات» اهداف شخصی وجود داشته باشد؛ زیرا در این روند کمبود معلومات و اطلاعات موجود است.»

به دنبال آن، وزارت خارجه‌ی امریکا آقای محب را به مقر این وزارت احضار کرد.

دیوید هیل، معاون سیاسی وزارت خارجه‌ی امریکا در دیدار با حمدالله محب، انتقاد آقای محب از رویکرد امریکا در قبال مصالحه با طالبان را رد کرده گفته بود که «حمله بر سفیر خلیلزاد، حمله بر وزارت خارجه امریکا» است.

او در عین حال هشدار داده بود که این اظهارات روابط دو طرفه بین امریکا و افغانستان و همچنان روند صلح را با چالش مواجه می‌کند.

  پربازدید ترین