• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پیام تسلیت سرور دانش به مناسبت رحلت فقیه وارسته و مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی

پیام تسلیت سرور دانش به مناسبت رحلت فقیه وارسته و مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی

متن پیام تسلیت سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری اسلامی افغانستان به مناسبت رحلت فقیه وارسته و مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی به شرح ذیل می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم
عن النبی صلی الله علیه و آله وسلم: «اذامات العالم الفقیه ثلم فی الإسلام ثلمة لا یسد ها شیء الی یوم القیامة»

با کمال دریغ و درد، روح بلند و ملکوتی مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت‌ آیت‌الله العظمی محقق کابلی (قدّس‌سرّه الشریف) به ملکوت اعلی پیوست.
انا لله وانا الیه راجعون

رحلت و در گذشت آن عالم فرزانه و فقیه درد آشنای جامعه اسلامی، بی‌گمان برای مسلمانان جهان، حوزه های علمیه، مراکز دینی و فرهنگی، جهان تشیع و به خصوص شیعیان افغانستان مصیبت جانکاه و یک ضایعه‌ای جبران ناپذیر است.

این‌جانب، این مصیبت عظمی و رحلت نا بهنگام آن عالم عامل و فقیه مجاهد را به کافۀ مسلمانان جهان، مراجع تقلید شیعیان جهان، حوزات علمیه و مراکز دینی، خانواده داغدیدۀ معظم له، شاگردان آن مرحوم و به همه مردم مسلمان افغانستان تسلیت و تعزیت عرض می دارم.

ازپیشگاه خداوند بزرگ برای روح بلند و ملکوتی حضرت آیت الله محقق کابلی علو درجات در جوار رحمت و مغفرت حضرت حق و برای جامعه تشیع، پیروان آن فقیه مرحوم و خانواده معظم له صبر و شکیبایی و توفیق ادامه راه استدعا می نمایم.

آیت الله محقق کابلی به عنوان نخستین مرجع تقلید دینی و مذهبی از بین مردم هزاره و شیعیان افغانستان، نماد و محصول خودآگاهی و خودباوری مردم ما در حوزه علوم دینی و مرجعیت مذهبی بود. معظم‌له به عنوان یک مجتهد جامع الشرایط، افزون بر مبارزات سیاسی در طول دوره جهاد و همراهی با مبارزات عدالتخواهانه شهید وحدت ملی استاد عبدالعلی مزاری و حضور در بالاترین رده تصمیم گیری در شورای عالی نظارت حزب وحدت اسلامی افغانستان، در یک مقطع بسیار حساس تاریخی، یک تصمیم بی پیشینه تاریخی گرفت و در پاسخ به نیاز و مطالبات مردم و مقتضیات زمان و اصرار و حمایت بی‌دریغ رهبر شهید استاد مزاری و سایر علما و شخصیت های سیاسی و دینی، در عرصه اجتهاد و فقاهت قد برافراشت و طلسم انحصار مرجعیت را شکست.

وی با تبحر فقهی، تقوای دینی و صلابت معنوی در امر مرجعیت مذهبی و دینی شیعیان به خصوص پیروان مذهب جعفری در افغانستان با صلابت و درایت شایسته، مسؤلیت خویش را به انجام رسانید و اکنون مسئولیت نسل دیگری از طلایه داران فقاهت و اجتهاد ما است که راه دشواری را که به همت والای آیت الله کابلی گشوده شد، تداوم ببخشند و این رسالت بزرگ دینی را بر دوش کشند.

حضرت آیت الله محقق کابلی (رحمت الله علیه) فقیه فرزانه، عالم وارسته و زاهد پارسایی بود که در اخلاق و سیره نیک نیز الگوی عالی و نمونه بود. او در کنار تدریس، تألیف، تحقیق و پژوهش در حوزه علوم دینی، شاگردان توانمندی را برای جوامع اسلامی تربیت کرده است و علاوه براین، مساجد، مراکز متعدد دینی، فرهنگی و تحقیقاتی بی شماری را در برخی از کشورهای اسلامی مخصوصا در افغانستان تاسیس کرده و از این طریق زمینه ارائه خدمات ارزشمندی را برای مسلمانان جهان به ویژه مردم مسلمان افغانستان فراهم کرد.

حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی به عنوان نخستین مرجع تقلید دینی در بین شیعیان و هزاره های افغانستان در راستای وحدت و همدلی بین مسلمانان جهان از جمله مردم مسلمان افغانستان همواره سعی داشت و اقدامات ارزشمندی را نیز را در این زمینه انجام داد.

اینجانب، یکبار دیگر رحلت اندوه بار آن فقیه وارسته را به کافه مسلمانان جهان، شیعیان افغانستان، علما و مراجع دینی، حوزات علمیه و به خصوص خانواده معظم له و دفاتر و نمایندگی های ایشان در افغانستان تسلیت عرض می دارم.

سرور دانش
معاون دوم ریاست جمهوری اسلامی افغانستان
21 جوزا 1398

  پربازدید ترین