• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آیت الله محقق کابلی در شرایط حساس تاریخی طلسم انحصار مرجعیت را شکست

آیت الله محقق کابلی در شرایط حساس تاریخی طلسم انحصار مرجعیت را شکست

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز سه شنبه 21 جوزای 1398 به مناسبت رحلت حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی در مدرسه جامعۀ الاسلام در غرب کابل و دفتر نمایندگی آیت الله محقق کابلی حضور یافته و رحلت آن فقیه مجاهد را به مسؤلان و طلاب مدرسه جامعۀ الاسلام و دفتر نمایندگی وی تسلیت گفت.

معاون رئیس جمهور ضمن ابراز تأسف و تأثر به مناسبت رحلت آیت الله محقق کابلی، فقدان آن عالم وارسته را در جامعه تشیع یک ضایعه جبران ناپذیر خوانده و به روح آن فقیه فقید، اتحاف دعا نمود.

آیت الله محقق کابلی شب گذشته به عمر 91 سالگی جهان فانی را وداع گفته و روحش به ملکوت اعلی پیوست.

مدرسه جامعۀ الاسلام در غرب کابل یکی از چندین مراکز دینی و علمی است که سال ها پیش توسط آیت الله محقق کابلی تأسیس شده است. در این مرکز علمی و فرهنگی هزاران تن از طلاب علوم دینی آموزش دیده اند.

دفتر نمایندگی آیت الله محقق کابلی نیز در مدرسه جامعۀ الاسلام در غرب کابل موقعیت دارد.

معاون رئیس جمهور در پیامی که صبح امروز به مناسبت رحلت آیت الله محقق کابلی منتشر کرده، از وی به عنوان نخستین مرجع تقلید از بین مردم هزاره و شیعیان افغانستان نامبرده و گفته است که آیت الله محقق کابلی در یک مقطع بسیار حساس تاریخی، یک تصمیم بی پیشینه و تاریخی گرفت.

به گفتۀ معاون رئیس جمهور، وی در پاسخ به نیاز و مطالبات مردم و مقتضیات زمان و اصرار و حمایت بی‌دریغ رهبر شهید استاد مزاری و سایر علما و شخصیت های سیاسی و دینی کشور، در عرصه اجتهاد و فقاهت قد برافراشت و طلسم انحصار مرجعیت را شکست.

آیت الله محقق کابلی در سال 1307 خورشیدی در منطقه ترکمن از مربوطات ولسوالی سرخ پارسای ولایت پروان دیده به جهان گشود و پس از کسب آموزش های ابتدایی، صرف، نحو و فقه را نیز از علمای منطقه آموخت.

وی با ادامه تحصیل و کسب مدارج بالای علمی و فقهی در کشور های عراق و ایران، سرانجام در سال 1373 خورشیدی مرجعیت شیعیان افغانستان را پذیرفت.

در پیام استاد دانش همچنین آمده است که آیت الله محقق کابلی در امر مرجعیت مذهبی و دینی شیعیان به خصوص پیروان مذهب جعفری در افغانستان با صلابت و درایت شایسته، مسؤلیت خویش را به انجام رسانید و اکنون مسئولیت نسل دیگری از طلایه داران فقاهت و اجتهاد است که با ادامه راه وی، این رسالت بزرگ دینی را بر دوش بکشند.

  پربازدید ترین