• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ارتحال آیت الله العظمی محقق کابلی را تسلیت گفت

جامعه مدرسین حوزه  علمیه قم ارتحال آیت الله العظمی محقق کابلی را تسلیت گفت

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پیامی ارتحال آیت الله العظمی شیخ قربانعلی محقق کابلی (ره) را تسلیت گفت.

در این پیام که شامگاه چهارشنبه در پایگاه اطلاع رسانی جامعه مدرسین منتشر شده آمده است: خبر ارتحال عالم جلیل‌القدر حضرت آیت‌الله شیخ قربانعلی محقق کابلی از علمای برجسته افغانستانی مقیم حوزه علمیه قم موجب تأثر و تألم فراوان گردید.

پیام ادامه یافته است: این فقیه مبارز سال‌ها در حوزه‌های علمیه نجف، کابل و قم به تدریس و تربیت شاگردان و ترویج معارف اسلامی مشغول بود و آثار ماندگاری از خود به یادگار گذاشت. ایشان همچنین در دوران جهاد مردم افغانستان هادی، راهنما و همراه مبارزان مجاهد بود.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت این عالم ربانی را به محضر حضرت بقیه‌الله الاعظم (عجل‌)، رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی»، مراجع عظام تقلید «دامت‌برکاتهم»، حوزه‌های علمیه، مردم و علمای افغانستان و بیت شریف ایشان تسلیت عرض نموده، برای آن فقید سعید رحمت و مغفرت الهی و برای باز ماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسالت کرده است.

آیت الله قربانعلی محقق کابلی از علمای افغانستانی مقیم قم دوشنبه شب در این شهر مقدس دارفانی را وداع گفت. این عالم ربانی از شاگردان آیت‌الله العظمی خویی (ره) در نجف اشرف بود که پس از رسیدن به درجه اجتهاد، سالیان طولانی در حوزه‌های علوم دینی کابل و قم به تدریس و تربیت شاگردان و ترویج معارف اسلامی مشغول بود و در دوران جهاد مردم افغانستان در سطوح رهبری مبارزات مردم مسلمان افغانستان قرار داشت.

وی در تابستان سال 1307 خورشیدی در استان پروان دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش فرا گرفت و دوره عالی را در کابل ادامه داد.

آیت الله کابلی برای ادامۀ تحصیل در سال 1322 هجری شمسی روانه نجفِ اشرف شد و دورۀ عالی علمی را نزد استادانی چون سیدعبدالعلی سبزواری، شیخ کاظم تبریزی و امام خمینی فرا گرفت.

وی در سال 1351 هجری شمسی پس از 20 سال تحصیل و کسب درجه اجتهاد به افغانستان و کابل بازگشت و به تبلیغ دین پرداخت.

آیت الله کابلی در سال 1357 به شهر قم مهاجرت و به تدریس پرداخت.

او پیشینه جهادی نیز داشته است و پس از پیروزی مجاهدین در سال 1371 دوباره به افغانستان بازگشت و یک سال در کابل ماند و سپس به ایران رفت و با پذیرش مرجعیت، تدریس خارج فقه را در حوزه علمیه قم پی‌گرفت.

  پربازدید ترین