• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پیام تسلیت آیت الله مکارم به مناسبت رحلت آیت الله محقق کابلی

پیام تسلیت آیت الله مکارم به مناسبت رحلت آیت الله محقق کابلی

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پیامی ارتحال آیت الله محقق کابلی(ره)  را تسلیت گفت.

به گزارش روز چهارشنبه دفتر آیت الله مکارم شیرازی، در این پیام آمده است: خبر بسیار اسف‌انگیز رحلت حضرت آیت الله محقق کابلی (قدّس سرّه) به سرای باقی موجب نهایت تأسف گردید.

پیام ادامه یافته است: این عالم ربانی مردی بود بسیار پرمحبت، متواضع و در خدمت قشرهای رنج دیده و پناهگاهی بود برای مردم مظلوم به خصوص مظلومان افغانستانی و به ویژه طلاب و فضلا.

پیام حاکی است: این عالم بزرگوار بسیار دلسوز و مهربان و علاقه‌مند به خدمت به شرع انور بود. هرگز دخالت در امور داخلی ایرانیان نکرد و به راه صحیح خود ادامه داد. در واقع علما و فضلای افغانستانی پشتوانه مهمی را از دست دادند و امیدوارم کسانی پیدا شوند که راه آن بزرگوار را ادامه دهند.

در این پیام اضافه شده است: آن عالم بزرگوار از اختلاف میان برادران افغانستانی بسیار رنج می‌برد و به طور دائم توصیه به مدارا کردن داشت.

آیت الله مکارم شیرازی در این پیام افزوده است: اینجانب این ضایعه بزرگ را به همه علما و دانشمندان حوزه علمیه به خصوص حوزه‌های علمیه افغانستان و مردم شریف این کشور، به ویژه بیت شریف آن عالم ربانی تسلیت عرض می‌کنم. روحش شاد و با ارواح محمد و آل محمد (علیهم السلام) محشور باد.

آیت الله قربانعلی محقق کابلی دوشنبه شب در شهر مقدس قم دارفانی را وداع گفت. این عالم ربانی از شاگردان آیت‌الله العظمی خویی (ره) در نجف اشرف بود که پس از رسیدن به درجه اجتهاد، سالیان طولانی در حوزه‌های علوم دینی کابل و قم به تدریس و تربیت شاگردان و ترویج معارف اسلامی مشغول بود و در دوران جهاد مردم افغانستان در سطوح رهبری مبارزات مردم مسلمان افغانستان قرار داشت.

وی در تابستان سال 1307 خورشیدی در ولایت پروان دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش فرا گرفت و دوره عالی را در کابل ادامه داد.

آیت الله کابلی برای ادامۀ تحصیل در سال 1322 هجری شمسی روانه نجفِ اشرف شد و دورۀ عالی علمی را نزد استادانی چون سیدعبدالعلی سبزواری، شیخ کاظم تبریزی و امام خمینی فرا گرفت.

وی در سال 1351 هجری شمسی پس از 20 سال تحصیل و کسب درجه اجتهاد به افغانستان و کابل بازگشت و به تبلیغ دین پرداخت.

آیت الله کابلی در سال 1357 به شهر قم مهاجرت و به تدریس پرداخت.

او پیشینه جهادی نیز داشته است و پس از پیروزی مجاهدین در سال 1371 دوباره به افغانستان بازگشت و یک سال در کابل ماند و سپس به ایران رفت و با پذیرش مرجعیت، تدریس خارج فقه را در حوزه علمیه قم پی‌گرفت.

  پربازدید ترین