• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مدیر حوزه های علمیه: آیت الله محقق کابلی الگوی جهاد و مبارزه با ظلم و گمراهی بود

 مدیر حوزه های علمیه:  آیت الله محقق کابلی الگوی جهاد و مبارزه با ظلم و گمراهی بود

مدیر حوزه های علمیه در پیامی ضمن تسلیت رحلت آیت الله محقق کابلی(ره) گفت: این عالم الگوی جهاد و مبارزه با ظلم و گمراهی و نیز معلم اخلاق و معارف الهی بود.

به گزارش روز چهارشنبه مرکز خبر حوزه، در پیام آیت الله علیرضا اعرافی آمده است: ارتحال عالم جلیل القدر و استاد گرانقدر حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی (ره) موجب تاسف و تاثر گردید.

پیام ادامه یافته است: آن عالم وارسته که از مراجع عظام تقلید معاصر به شمار می رود و از محضر اساتید بزرگی همچون حضرات آیات امام خمینی (ره)، حکیم و خویی در حوزه علمیه نجف اشرف بهره جست و پس از دو دهه تحصیل، تحقیق و تدریس در آن حوزه با عظمت و کسب درجه عالی اجتهاد جهت گسترش و ترویج علوم اسلامی و معارف اهل بیت (علیهم السلام) در بین مردم مظلوم خود عازم کشور افغانستان شد و در واقع الگوی جهاد و مبارزه با ظلم و گمراهی و نیز معلم اخلاق و معارف الهی بود و علاوه بر تدریس و تربیت شاگردان و ترویج معارف اسلامی در مبارزات اجتماعی مردم افغانستان نیز نقشی تاثیرگذار و راهبردی ایفا کرد.

پیام می افزاید: اینجانب ضمن عرض تسلیت ارتحال آن فقید سعید به خانواده، بازماندگان، شاگردان و مقلدان، علما و حوزه های علمیه افغانستان، از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم، رحمت واسعه و رضوان الهی و برای بازماندگان و ارادتمندان ایشان صبر توام با اجر مسالت می‌نمایم.

آیت الله قربانعلی محقق کابلی دوشنبه شب در شهر مقدس قم دارفانی را وداع گفت. این عالم ربانی از شاگردان آیت‌الله العظمی خویی (ره) در نجف اشرف بود که پس از رسیدن به درجه اجتهاد، سالیان طولانی در حوزه‌های علوم دینی کابل و قم به تدریس و تربیت شاگردان و ترویج معارف اسلامی مشغول بود و در دوران جهاد مردم افغانستان در سطوح رهبری مبارزات مردم مسلمان افغانستان قرار داشت.

وی در تابستان سال 1307 خورشیدی در ولایت پروان دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش فرا گرفت و دوره عالی را در کابل ادامه داد.

آیت الله کابلی برای ادامۀ تحصیل در سال 1322 هجری شمسی روانه نجفِ اشرف شد و دورۀ عالی علمی را نزد استادانی چون سیدعبدالعلی سبزواری، شیخ کاظم تبریزی و امام خمینی فرا گرفت.

وی در سال 1351 هجری شمسی پس از 20 سال تحصیل و کسب درجه اجتهاد به افغانستان و کابل بازگشت و به تبلیغ دین پرداخت.

آیت الله کابلی در سال 1357 به شهر قم مهاجرت و به تدریس پرداخت.

او پیشینه جهادی نیز داشته است و پس از پیروزی مجاهدین در سال 1371 دوباره به افغانستان بازگشت و یک سال در کابل ماند و سپس به ایران رفت و با پذیرش مرجعیت، تدریس خارج فقه را در حوزه علمیه قم پی‌گرفت.

  پربازدید ترین