• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

غنی: طالبان رهاشده، سفیران صلح اند و به سنگرها برنمی گردند

غنی: طالبان رهاشده، سفیران صلح اند و به سنگرها برنمی گردند

محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری کشور می‌گوید که اکثریت زندانیان رها‌شده‌ی طالبان از زندان‌های کشور سفیران صلح خواهند شد و به جنگ دوباره بر نخواهند گشت.

در اعلامیه‌ای که از سوی ارگ ریاست‌جمهوری به نشر رسیده، آمده است که آقای غنی این گفته‌ها را امروز (پنج‌شنبه، 23 جوزا) در دیداری با اعضای شورای سرتاسری علمای افغانستان مطرح کرده است.

به نقل از اعلامیه، آقای غنی در این دیدار گفته است که این زندانیان به خواست اعضای شورای علما و لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح آزاد شده‌اند.

این در حالی است که روز گذشته (چهارشنبه، 22 جوزا) مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت اعلام کرده بود که 490 زندانی گروه طالبان بر اساس فرمان ریاست‌جمهوری از زندان‌های کشور آزاد شده‌اند.

در اعلامیه‌ی این مرکز آمده بود که این جنگ‌جویان طالبان از زندان‌های پل‌چرخی و بگرام در کابل و زندان‌های ولایت‌های ننگرهار، پکتیکا، قندهار، هرات، جوزجان، کنر، فراه، بلخ، قندوز، بغلان، کاپیسا، لغمان، فاریاب، بادغیس، لوگر، خوست و غزنی آزاد شده‌اند.

به نقل از اعلامیه، این زندانیان طالبان از جمله‌ی 887 زندانی‌ای است که حکم آزادی آنان ده روز پیش (دوشنبه، 13 جوزا) از سوی ریاست‌جمهوری کشور صادر شده بود.

در این حکم گفته شده بود که زندانیانی از بند رها می‌شوند که دچار مریضی «صعب‌العلاج» و یا «کهولت سن» باشند.

به نقل از حکم، زندانیان گروه طالبان به‌خاطر ابراز حسن نیت دولت افغانستان در امر گشایش فصل جدید گفت‌گوهای صلح کشور از بند رها می‌شوند.

  پربازدید ترین