• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رییس تازۀ آی اِس آی پاکستان ممکن بر شدت جنگ در افغانستان اثرگذار باشد

رییس تازۀ آی اِس آی پاکستان ممکن بر شدت جنگ در افغانستان اثرگذار باشد

تقرری جنرال فیض حمید به عنوان رییس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (آی.اس.ای) ممکن است بر شدت جنگ در افغانستان اثرگذار باشد.

جنرال فیض حمید پیش از این به عنوان رییس ضد جاسوسی سازمان اطلاعان نظامی پاکستان کار کرده است.

وی در جریان اعتراض‌های سال 2017 میلادی پاکستان در برابر تغییر قانون انتخابات توانست این اعتراض ها را با گفتگو همراه با نمایندگان اعتراض کنندگان پایان بخشد.

او از جملۀ چهار جنرال ارتش پاکستان است که نزدیک به دو ماه پیش ترفیع گرفته بودند و اکنون هر کدام در بخش‌های تازه ارتش و استخبارات پاکستان به کار شان آغاز کرده اند.

شماری از آگاهان می گویند که این فرد می تواند جنگ را در افغانستان گرم‌تر سازد.

احمد سعیدی، دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان، می گوید، «جنرال حمید شخص فعال و باورمند به مداخله در امور افغانستان است که می تواند در بازهای سیاسی در تشدید جنگ در افغانستان کمک کند نه در کاهش آن.»

شمار دیگری از آگاهان این کار حکومت پاکستان را اقدامی برای فریب آمریکا از بهر مبارزه در برابر هراس افگنی از سوی پاکستان می خوانند.

ظاهر عظیمی، آگاه نظامی، می گوید، «پاکستان اخیراً از لحاظ اقتصادی و سیاسی بسیار تحت فشار است و کوشش می کند که به نحوی ایالات متحدۀ آمریکا را قانع بسازد و وانمود سازد که در پروسۀ صلح صادقانه همکاری می کند.»

این در حالی است که به تازگی زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ آمریکا برای صلح افغانستان، می گوید که اگر پاکستان می خواهد رابطه بهتری با ایالات متحده آمریکا داشته باشد باید در پیوند به تلاش های صلح افغانستان هم‌کاری کند.

  پربازدید ترین