• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سازمان ملل: 70 میلیون نفر در جهان مجبور به ترک خانه خود شده اند

سازمان ملل: 70 میلیون نفر در جهان مجبور به ترک خانه  خود شده اند

سازمان ملل متحد می‌گوید جمعیت افرادی که به‌دلیل جنگ و درگیری‌های خشونت‌آمیز مجبور شده‌اند خانه‌های خود را ترک کنند، به بیش از 70 میلیون نفر رسیده که این رقم بالاترین میزان در 70 سال گذشته است.

 کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد می‌گوید روند رو به رشد تعداد کسانی که به دلیل جنگ و درگیری‌های خشونت‌آمیز مجبور به ترک خانه شده‌اند، در سال 2018 هم ادامه یافته و جمعیت این افراد اکنون از 70 میلیون نفر فراتر رفته است.

بر اساس گزارش «روندهای جهانی» دفتر پناهندگان سازمان ملل که امروز (چهارشنبه) منتشر شد، تا پایان سال 2018 دستکم 70.8 میلیون نفر به اجبار محل زندگی خود را ترک کرده‌اند. این رقم، دو برابر آمار 2 سال پیش و 2.3 میلیون نفر بیش از آمار پارسال است و از جمعیت بسیاری از کشورهای جهان، بیشتر است.

سازمان ملل در گزارش خود بحران پیش‌آمده در ونزوئلا را یکی از عوامل افزایش شدید این آمار معرفی کرده است. ونزوئلا که در سال‌های اخیر هدف تحریم‌های شدید آمریکا قرار گرفته، در وضعیت اقتصادی وخیمی به سر می‌برد و چند میلیون نفر از مردم این کشور مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، ارقام منتشر شده در گزارش این نهاد، محافظه‌کارانه تنظیم شده‌ و ممکن است آمار واقعی، بیش از این باشد.

«فیلیپو گرندی» کمیسیونر ارشد ملل متحد در امور پناهجویان، در این مورد می‌گوید: «این ارقام، سند دیگری است از روند رو به رشد بلندمدت تعداد افرادی که به محافظت از جنگ، درگیری و تعقیب نیاز دارند.»

این مقام سازمان ملل ادبیات به کاررفته در برخی از کشورها در قبال پناهجویان را «تفرقه‌افکنانه» توصیف کرده، اما گفته برخی از کشورها نیز خود «سخاوت» نشان داده‌اند و با وجود مشکلاتی که دارند، حاضر شده‌اند از پناهجویان و آوارگان میزبانی کنند.

گزارش سازمان ملل این افراد را به سه دسته تقسیم کرده است:
1) آوارگان: افرادی که به دلیل جنگ، درگیری یا تعقیب مجبور به ترک کشور خود شده‌اند. آمار این افراد در سال 2018 به 25.9 میلیون نفر رسیده که این رقم 500 هزار نفر بیش از گزارش پیشین سازمان ملل است. پنج میلیون نفر از این افراد، آوارگان فلسطینی هستند که به دلیل اشغالگری رژیم صهیونیستی مجبور به ترک فلسطین شده‌اند و اکنون تحت پوشش سازمان ملل قرار دارند.

2) پناهجویان: افرادی که کشور خود را ترک کرده و در کشور دیگری درخواست پناهندگی داده‌اند و تحت حفاظت نهادهای بین‌المللی قرار دارند، اما هنوز نتیجه درخواست پناهندگی آن‌ها مشخص نشده است. جمعیت این افراد در پایان سال 2018 به 3.5 میلیون نفر رسیده است.

3) بی‌خانمان‌های داخل یک کشور: افرادی که به دلایلی مجبور شده‌اند خانه خود را ترک کرده و در بخش دیگری از کشورشان مستقر شوند. جمعیت این گروه هم به 41.3 میلیون نفر رسیده است.

پایگاه «اکسیوس» چندی پیش گزارش داد که سوریه، افغانستان، سودان جنوبی، میانمار و سومالی پنج کشوری هستند که در سال‌های گذشته منبع بیشترین جمعیت آواره و پناهجو بوده‌اند.

جنگ‌های داخلی، تغییرات اقلیمی و خشونت‌های قومی از جمله مهمترین دلایل بروز بحران رو به رشد پناهجویان در سال‌های اخیر به شمار می‌آید. این وضعیت پیامدهای سیاسی‌ای نیز به همراه داشته که قدرت گرفتن جریان‌های راستگرای بیگانه‌ستیز از جمله آن‌هاست.

  پربازدید ترین