• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مراسم بزرگداشت آیت الله محقق کابلی از طرف مهاجرین افغانستانی در پیشوا برگزار شد

مراسم بزرگداشت آیت الله محقق کابلی از طرف مهاجرین افغانستانی در پیشوا برگزار شد

مراسم گرامیداشت ارتحال ملکوتی مرجع تقلید حضرت آیت الله العظمی کابلی(ره) از طرف مهاجرین افغانستانی شهرستان‌های ورامین، پیشوا و پاک‌دشت با حضور باشکوه مهاجرین برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری افغان ایرکا از پیشوا، مراسم بزرگداشت آیت الله محقق کابلی مرجع تقلید شیعیان امروز چهارشنبه بعدازظهر با حضور حجت الاسلام روح الله باقری امام جمعه محترم پیشوا، طلاب و روحانیون و جمع کثیری از مهاجرین افغانستانی درحرم حضرت  موسی بن جعفر(ع) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم استاد توحیدی قاری و حافظ بین‌المللی قرآن کریم آیاتی چند از کلام الله مجید را تلاوت کرد، سپس پیام مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای توسط حجت الاسلام والمسلمین شیخ علی ناطقی قرائت گردید.

همچنین در این مراسم امام جمعه پیشوا طی سخنانی کوتاه پیرامون شخصیت علمی حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی گفت: آیت الله العظمی قربانعلی محقق کابلی(ره) از جهت علمی نقطه عطفی در تاریخ افغانستان بود و پرچم اجتهاد امام صادق(ع) را در دست گرفت و به اهتزاز درآورد.

آیت الله قربانعلی محقق کابلی از علمای افغانستانی مقیم قم، دوشنبه شب هفته گذشته در قم دارفانی را وداع گفت. این عالم ربانی از شاگردان آیت‌الله العظمی خویی (ره) در نجف اشرف بود که پس از رسیدن به درجه اجتهاد سالیان طولانی در حوزه‌های علوم دینی کابل و قم به تدریس و تربیت شاگردان و ترویج معارف اسلامی مشغول بود و در دوران جهاد مردم افغانستان در سطوح رهبری مبارزات مردم مسلمان آن کشور قرار داشت.

وی تابستان سال 1307 خورشیدی در ولایت پروان دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش فراگرفت و دوره عالی را در کابل ادامه داد. آیت الله کابلی برای ادامۀ تحصیل سال 1322 هجری شمسی روانه نجف اشرف شد و دورۀ عالی علمی را نزد استادانی چون سیدعبدالعلی سبزواری، شیخ کاظم تبریزی و امام خمینی (رفه) گرفت. آن مرحوم سال 1351 هجری شمسی پس از 20 سال تحصیل و کسب درجه اجتهاد به افغانستان و کابل بازگشت و به تبلیغ دین پرداخت. آیت الله کابلی سال 1357 به شهر قم مهاجرت نموده و مشغول تدریس شد. وی پیشینه جهادی نیز داشت و پس از پیروزی مجاهدین در سال 1371 دوباره به افغانستان بازگشت و یک سال در کابل ماند و سپس به ایران آمد و با پذیرش مرجعیت، تدریس خارج فقه را در حوزه علمیه قم پی‌گرفت.



















  پربازدید ترین