• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سرور دانش: نیروهای امنیتی چاره ای جز دفاع از بقای افغانستان ندارند

سرور دانش: نیروهای امنیتی چاره ای جز دفاع از بقای افغانستان ندارند

معاون دوم ریاست جمهوری می‌گویدکه حکومت تاکنون در کمال حسن نیت از هیچ فرصت و اقدامی که به اعتمادسازی منجر شود، دریغ نکرده است، اما گروه طالبان حاضر به گفت‌وگوی مستقیم با حکومت نشده است در چنین شرایطی نیروهای امنیتی افغانستان راهی جز دفاع از بقای این کشور و امنیت ملی ندارند.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری روز(چهارشنبه)در سمپوزیم بین‌المللی امام ابوحنیفه که در کابل برگزار شده بود گفت حکومت برای ایجاد فضای اعتماد اقدام کرده تا مذاکرات صلح آغاز شود؛ اما طالبان به گفت‌وگوی مستقیم با حکومت حاضر نشده اند.

این گفته های سروردانش معاون دوم ریاست جمهوری درحالی مطرح می شود که بارها حکومت افغانستان از گروه طالبان خواستار گفت‌وگوهای صلح شده اما این گروه به این خواست حکومت جواب منفی داده اند. درحالی که گروه طالبان با زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان شش بار گفت‌وگو کرده اند.

معاون دوم ریاست جمهوری گفت با تلاش های حکومت، طالبان تاکنون به گفت‌وگوی مستقیم صلح حاضر نشده است در چنین شرایطی حکومت و نیروهای امنیتی افغانستان راهی جز دفاع از بقای این کشور و امنیت ملی ندارند.

آقای دانش تاکید کرد که در شرایط کنونی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی اجماع نظر برای برقراری صلح در افغانستان به وجود آمده و تلاش‌ها برای برقراری صلح ادامه می‌یابد.

وی علاوه کرد که امام ابوحنیفه بنیان‌گذار مکتب فقهی اعتدال‌گرا و خردگرا در جهان اسلام بوده در صورتی که طالبان خود را پیرو ابوحنیفه می‌دانند، دست از کشتار و ادامه جنگ و خشونت‌ورزی بردارند.

وی اظهارداشت که گروه‌های افراط گرا و خشونت پرور دینی از جمله داعش که اخیرا ظهور کرده‌اند برخلاف روش زندگی و آرای فقهی امام اعظم که از خشونت و تعصب پرهیز می‌کرد، موج تازه خشونت و دین براندازی را به راه انداخته‌اند که دامن اسلام و دیانت را لکه دار کرده است.

این در حالیست که گروه طالبان، حکومت افغانستان را فاقد صلاحیت گفت‌وگوی های صلح میدانند و بدین باورند که افغانستان توسط امریکایی های اشغال شده است.

  پربازدید ترین