• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سفارت افغانستان در تهران: اخراج کارمندان از یک قوم مشخص حقیقت ندارد

سفارت افغانستان در تهران: اخراج کارمندان از یک قوم مشخص حقیقت ندارد

به دنبال پخش گزارش‌هایی در صفحات اجتماعی مبنی بر اخراج 10 کارمند محلی در سفارت افغانستان در تهران که بیشتر از یک قوم هستند، منابعی در این سفارت با رد این گزارش می‌گوید، بر اساس هدایات کابل، طرزالعمل جدید استخدام کارمندان محلی و بررسی‌های کمیسیون موظف، فعالیت 7 کارمند محلی سفارت افغانستان در تهران که تنها دو تن آن‌ها هزاره اند، پایان یافته است.

طی روزهای گذشته گزارش‌هایی در صفحات اجتماعی منتشر شده که گویا سفارت افغانستان در تهران تعداد 10 نفر از کارمندان محلی خویش را که بیشتر از قومیت هزاره می‌باشد را اخراج کرده است.
 
اما منابع در سفارت افغانستان در تهران با رد این گزارش و هرگونه تصمیم برنامه‌ریزی شده و هدف‌دار در مورد اخراج کارمندان، می‌گوید که این کارمندان اخراج نه، بلکه فعالیت 7 کارمند محلی(به شمول 2 کارمند هزاره) با تصمیم کمیسیون موظف‌شده پس از هدایات کابل و طبق طرزالعمل جدید استخدام کارمندان محلی پایان یافته است.
 
به گفته این منابع، بررسی وضعیت فعالیت کارمندان محلی این سفارت بر اساس طرزالعمل جدید یک روند اصلاحی است که ادامه خواهد داشت و مبنای کار آن‌ها بر اساس اصول و طرزالعمل است؛ نه قوم، گروه و نژاد.
 
این در حالی است که برخی اسامی منتشر شده در صفحات اجتماعی در مورد کسانی که فعالیت‌شان در سفارت پایان یافته، نادرست و غیرواقعی بوده است.
 
بر اساس هدایت جدیدی که در زمستان سال گذشته از سوی وزارت امورخارجه به نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در کشورهای مختلف به شمول جمهوری اسلامی ایران رسیده، کارمندان محلی جدید می‌بایست دارای تحصیلات کمتر از لیسانس نباشند، مدرک اقامتی از سفارت داشته باشند و هم‌چنین از یک خانواده چند نفر در سفارت مصروف نباشد.
 
در ماه حمل گذشته نیز احمد هارون نجم‌پور، شارژدافیر و سرپرست سفارت افغانستان در تهران در مورد استخدام‌های جدید در این سفارت گفته بود: "اینجا بحث اعلان بست مطرح نیست، موضوع تطبیق طرزالعمل جدید است که شامل کارمندان برحال هم می‌شود. من در حال رایزنی و صحبت هستم که ببینیم به چه نتیجه‌ای می‌رسیم، که هم طرزالعمل تطبیق شود و هم کار ما مختل نشود و رسیدگی به مهاجرین عزیز کم نشود".
 
این در حالی است که به گفته منابع سفارت افغانستان، تاکنون چند بار هدایات صریح در رابطه به تطبیق طرزالعمل جدید به تهران صادر شده است.
 
به گفته این منابع، در صورت تطبیق صد درصدی این طرزالعمل، سفارت افغانستان 60 تا 70 درصد کارمندان خود را از دست می‌داد و این مسأله، روند ارائه خدمات به مهاجرین را لطمه می‌زد، بنابراین مکاتبات و نامه‌نگاری‌های مختلفی با کابل برای مستثنی کردن سفارت افغانستان در تهران و یا انعطاف در آن مبادله شده است.
 
این منبع خاطرنشان کرد که کمیسیونی از سه ماه پیش به این‌سو روی چگونگی تطبیق طرزالعمل جدید کارمندان محلی نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در خارج از کشور کار می‌کند و آن‌ها سوابق فعالیت کارمند محلی و چگونگی شرایط آن را بر اساس این طرزالعمل و البته با انعطاف بررسی می‌کنند تا خللی در روند ارائه خدمات به مهاجرین در سفارت به وجود نیاید.
 
اما هم‌زمان با روند بررسی سوابق و فعالیت‌های کارمندان محلی سفارت افغانستان در تهران، از 27 ماه حوت گذشته به این‌سو روند دریافت بیوگرافی و مشخصات افراد جدید برای استخدام در پست‌های این سفارت جریان دارد.
 
در یک اطلاعیه سفارت افغانستان در تهران در این مورد آمده است: " سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران، به تعداد محدود کارمند محلی نیاز دارد که پس از اخذ امتحان و مصاحبه تخصصی، طبق مقرارت جدید به حیث کارمند محلی استخدام خواهد شد".

  پربازدید ترین