• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

قدرت نیروى دفاعى و رزمى ایران بر امریکا ثابت شد!

قدرت نیروى دفاعى و رزمى ایران بر امریکا ثابت شد!

قبلاً "برایان هوگ"مسئول امور ایران در دولت امریکا گفته بود: ایران با فوتوشاپ موشک هاى پیشرفته، مى خواهد خود را داراى موشک هاى دقیق زن وانمود نماید و توان موشکى ایران را انکار مى کرد، از محمد جواد ظریف نیز سوال شده بود که آقاى هوگ موشک هاى ایران را فوتوشاپ مى گوید اما ظریف در جواب کوتاهى گفته بود:"خواهید دید" اما زدن پهپاد فوق مدرن امریکا که قابلیت بالاى استتار از رادارها را داشت، ثابت نمود که نیروى دفاعى و رزمى ایران از توان بالایى برخوردار است.

 به باور این قلم، پهپاد امریکایى با خاموش نمودن تمام ابزار ردیابى خویش، به فضاى متعلق به ایران جهت جاسوسى تجاوز کرده بود، وگرنه ایرانى ها به سوى آن شلیک نمى کردند. زیرا ایران مى دانست و مى داند که سرنگون کردن یک هواپیماى فوق مدرن آمریکا، به احتمال زیاد آتش جنگ را در خلیج فارس بلکه تمام خاورمیانه مشتعل سازد و ایران این جنگ را نمى خواست، براى اینکه علاوه بر تحریم هاى شدید ایران از جانب امریکا و وجود مشکلات شدیدى که ایران را تهدید مى کند، هزینه سیاسى، اقتصادى، نظامى و انسانى این جنگ براى ایران بسیار سنگین است.

زمانى که هواپیماى مذکور به حریم هوایى ایران تجاوز کرد، پدافند هوایى سپاه پاسداران آن را مورد هدف قرار داده و سرنگون نمود.

سقوط هواپیماى مذکور، دونالد ترامپ را که همیشه علیه ایران مى غرّید، در یک انتخاب سخت قرار داد که چگونه به ایران پاسخ بگوید. ظاهراً پاسخ ترامپ تنها حمله نظامى بر ایران بود و قرار معلوم که او این حمله را بررسى نمود و به نفع و زیان آن دقت کرد.

حال که ترامپ به قدرت موشکى ایران باورمند شده است، درک نمود که راه حمله به ایران تنها از طریق بمباران هوایى و شلیک موشک هاى کروز و امثال آن  بر پایگاه هاى نظامى ایران است و نیز احساس کرد که همانگونه که ایران توان ساقط کردن پهپاد فوق مدرن امریکا را دارد، توان آن را نیز دارد تا هواپیماهاى جنگى و موشک هاى امریکا را در هوا منهدم کند. آنگاه طبل رسوایى دولت ترامپ در کُل جهان به صدا در خواهد آمد. از همین جهت، ترامپ تحقیر را پذیرفت و بهانه نمود که چون طبق محاسبه کارشناسان نظامى امریکا حمله این کشور به سه مرکز نظامى ایران به تعداد 150 تن کشته خواهد شد، ترامپ از دستور حمله ایران خود دارى کرد.

 این سخن ترامپ با هیچ منطقى غیر از منطق عجز برابر نیست زیرا اولاً:

در حمله به پایگاه هاى نظامى ایران همان نظامى هایى کشته مى شدند که دشمن امریکا هستند براى اینکه مراکز نظامى ایران بیرون از شهرها و به دور از تجمع غیر نظامیان است و اگر امریکا مى توانست 150 نفر از نظامیان ایران را مى کشت، لحظه اى درنگ نمى کرد.

 و ثانیاً: امریکا پرواى کشتن غیر نظامیان را نیز ندارد. مگر در بمبادمان هاى خود در افغانستان، عراق، سوریه چقدر غیر نظامیان را به خاک و خون کشید.

واقعیت امر این است که امریکایى ها محاسبه کردند که چنانچه مواضع نظامى ایران در خاک آن کشور مورد حمله قرار دهد، گذشته از دفاع سرسختانه ایران، با حملات وسیع و گسترده ایران بر پایگاه هاى نظامى امریکا در خلیج فاس بلکه کُلّ خاورمیانه رو به رو خواهد شد و طبعاً جنگ بزرگى میان دو طرف در مى گیرد که فرجام آن معلوم نیست.

امریکا مى تواند آغازگر جنگ باشد اما ختم جنگ از اختیار امریکا خارج است و ممکن است این ابر قدرت جهانى را تا خرخره در باتلاق جنگ فرو برد که پیامدهایى سهمگینى را به دنبال دارد. این است که ترامپ بد رقم تحقیر شد و چاره اى جز پذیرفتن حقارت ندارد.

◄ نویسنده: سید محمد علی جاوید

  پربازدید ترین