• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مراسم گرامیداشت ارتحال حضرت آیت الله محقق کابلی در مرقد امام خمینی برگزار شد

مراسم گرامیداشت ارتحال حضرت آیت الله محقق کابلی در مرقد امام خمینی برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی یادگار امام خمینی (ره) با حضور در مراسم گرامیداشت ارتحال حضرت آیت الله محقق کابلی که در مرقد امام خمینی برگزار شد شیعیان افغانستان را مخلصترین افراد به امام خمینی و ارمانهای وی ذکر کرد.

مراسم گرامیداشت ارتحال حضرت آیت الله محقق کابلی با حضور یادگار امام خمینی، بیوت مراجع در تهران، طلاب و روحانیون حوزه های مختلف این شهر و هیات سفارت کبری افغانستان در تهران و جمع کثیری از مهاجرین افغانستانی عصر امروز در مرقد امام خمینی برگزار شد.

آیت الله حاج سید حسن خمینی ضمن تشکر از برگزارکنندگان محفل و تسلیت به جامعه مهاجرین افغانستانی و بیت آیت الله العظمی فیاض در سخنانی کوتاه اظهار داشت : یکی از مهمترین سخنان امام این بود که انقلاب اسلامی در جغرافیای ایران نباید بماند.

وی با اشاره به شور انقلاب اسلامی در افغانستان گفت: مردم افغانستان شجاعت و شهامت بالایی را با دست خالی در مقابل رژیم اشغالگر وقت شوروی به خرج دادند, که اگر تبلیغات درستی در آن خصوص انجام میشد هیچ کمی از مقاومت مردم ویتنام نداشت.
حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی خاطرنشان کرد: از اقصی نقاط کشور افغانستان شور انقلاب در دل های مردم پیدا شده بود. در اقصی نقاط شهرها و روستاها مبارزات بسیار گرانقدری توسط مردم افغانستان شکل گرفت و با دست خالی به پیروزی انجامید. اگر زمان درستی بود و حکایت درستی صورت می گرفت تاریخ مبارزه ملت ها بعد از مبارزات امثال ویتنام باید امروزه با نام مردم افغانستان شناخته میشد.
این افتخار یکی از عوامل پیدایشش پیوندی است که مردم افغانستان مخصوصا شیعیان با امام داشتند.

وی همچنین افزود: یکی از عواملی که می تواند در مقابل سیل دشمنی های کفار بایستد تصوری است که اسلام مرز وجود ندارد و ما باید فراتر از جغرافیا عمل کنیم. جهان اسلام فراتر از مرزهاست. این پیام امام است.

یادگار امام خمینی در پایان سخنانش تاکید کرد: مهاجرین افغانستانی خودشان را دست کم نگیرند. توانمندی مهاجرین فقط در حوزه های علمیه نیست فرزندان افغانستان در تاریخ پایه گذاران علم و تمدن بوده اند از مولوی گرفته تا آخوند خراسانی. مهد ادبیات فارسی و زبان فارسی در آن منطقه بالیده و تاریخ منطقه ما جز با نام یک فردی که حوزه جغرافیای افغانستان بدنیا آمده فرق نمی کند.

تمدن اسلامی از افغانستان ریشه گرفته است. همیشه به این مسائل عشق بورزید و در علم و دانش پیشگام شوید.













































































  پربازدید ترین