• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پارلمان در افغانستان استقلال و کارایی ندارد

پارلمان در افغانستان استقلال و کارایی ندارد

تجربه دور 15 و16 تقنین تاکنون، نشان داده است که اعضای پارلمان، البته با حفظ حرمت تعداد اندک شخصیت های مردم و وطن دوست، ظاهرا به حیث نمایندگان مردم در پارلمان حضور یافته اند ؛ ولی در حقیقت، ماهیت شان مافیا، قاچاق بر و کمیشن کار بودند، زیرا برای مردم مثل آفتاب روشن است(بهترین دلیل برای ثبوت شی، وقوع شی است).

اما: اعضای دور هفدهم دور تقنینی، بسیار مآیوس کننده از دوره های قبل به نظر می رسد، زیرا از همین آغاز نشان دادند که متآسفانه طبق انتظارات ملت افغانستان و در چنین شرایط حساس وبی ثباتی در کشور، مصالح علیای کشور ومنافع ملی را ملاک و اساس تصمیم شان قرار نداده اند، بلکه برتری خواهی ناپسند قومی و سایر مسایل مهلک و فریبنده دیگررا در پارلمان، که ره بجای نخواهدبرد، ملاک عمل وتصمیم های سیاسی شان قرار داده اند.

اعضای دور هفدهم از ابتدا، روش نادرست سیاسی مبتنی بر نفاق افگنی که شکاف های قومی را کلانتر ساخته و وحدت ملی را آسیب می رساند را در پیش گرفته اند وبا دوام یافتن این رویش خودخواهانه، فرهنگ سیاسی واگرای و تحمل ناپذیری نهادینه شده ومسله در دراز مدت بسیار خطرناک و غیر قابل ترمیم خواهد شد.
به نظر می رسد که جنجال های روز مره در پارلمان، برخواسته از انتخابات آتی ریاست جمهوری و متآثر از مداخله حکومت باشد. امید است تنش های سیاسی برسر هیت اداری را زودتر پایان دهند وبیش از این از اعتبار خانه ملت نکاهند.

نویسنده: محمود صادقی

  پربازدید ترین