• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

وضعیت زندگی فرشته احمدی لکه ای ننگین ، در پیشانی دولت مردان تبعیض گرا ، علیه هزاره ها است!

فرشته احمدی دختر 19 ساله بامیانی که والدین شان از ظلم و وحشت طالبان فرار نموده ، در غار های نمناک که شاید در حدود بیش از هزار سال قدامت داشته باشند در مرکز بامیان مدت ها است که زندگی می نمایند ، فرشته با والدین خود در این غار دو اطاق دارند که یکی از آن دو اطاق را فرشته به صنف درسی تبدیل کرده است و در حدود بیست نفر از اطفال بی بضاعت را که مانند خودش در غار ها زندگی می کنند سواد یاد می دهد.

فرشته نماد از دختران هزاره است که همه به علم و دانش رو آورده اند ولی متاسفانه از میلیارد ها دالر کمک های بین المللی هیچ مرجع داخلی و یا خارجی دست کمک به سوی آنها دراز نکرده اند .

سرنوشت فرشته احمدی را که یکی از تلویزیون های خارجی به تصویر کشیده که قلب و وجدان هربیننده را به درد می آورد که چگونه در قرن 21 تبعیض علیه هزاره ها به شدت عملی می گردد .

بامیان و در مجموع تمام مناطق هزاره نشین از امنیت کامل در مدت 18 سال برخوردار ، پشتبانی دولت ، نماد و نمود دموکراسی بودند ، سلاح هزاره ها را تحت نام دایاک جمع آوری کردند .

هزاره ها در تمام انتخابات شرکت گسترده داشتند ، رو به مکتب و معارف آوردند اما در مقابل ، حکومت ، به جای اینکه هزاره ها را کمک کنند ، برخلاف ، هزاره های غزنی را از انتخابات پارلمانی محروم کردند ، محدودیت در ارگانهای تحصیلات عالی اعمال نموده علم و دانش را سهمیه بندی نمودند ، به خاطر اینکه یک پایه برق از مناطق هزاره نشین نگذرد هزاره ها را قتل عام کردند و بالاخره تا توانستند ادارات دولتی را از وجود هزاره ها خالی ساختند و از همه درد آور این است که دونر های خارجی هم هیچ توجهی به وضعیت هزاره ها و مناطق هزاره نشین نکردند ورنه هزاره ها امروز در همین مدت کوتاه به نماد از پیشرفت و ترقی و به یک جامعه نمونه برای افغانستان تبدیل می گردیدند.

  پربازدید ترین