• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ترامپ مرد دوشیدن است، نه مرد جنگ

 ترامپ مرد دوشیدن است، نه مرد جنگ

 دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در یک ماه اخیر چند قدم در برابر ایران عقب‌نشینی کرده و از حمایت متحدان منطقه ای خود که بی‌دلیل به دشمنی با ایران دامن می‌زدند، دست شست. پهپاد این کشور جلوی چشم ناوهای هواپیمابر و پایگاه های نظامی آن در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، منهدم شد.

با تشدید خصومت آمریکا علیه ایران و شروع مرحله دوم تحریم های آمریکا در نوامبر 2018 برای به صفر رساندن صادرات نفتی آن، تهران تهدید کرد که در مقابل این اقدامات، دست بسته نمی ماند و به کشورهای حاشیه خلیج فارس هم درباره عواقب دشمنی هشدار داد. در مقابل، رئیس جمهور آمریکا هم گفت هر گونه حمله از سوی ایران به منافع متحدانش در خلیج فارس، حمله به آمریکا تلقی خواهد شد.

در ماه نه گذشته نفتکشهای عربستان و امارات مورد حمله قرار گرفتند؛ در این حمله 9 نفتکش در بندر الفجیره از کار افتادند. در این حادثه ترامپ، تهران را تهدید کرد که در صورت حمله مستقیم به منافع آمریکا، پاسخی سختی خواهد داد. دیری نگذشت که تهران یک فروند پهپاد آمریکایی را هدف قرار داد؛ این پهپاد پیشرفته ترین و گران ترین پهپاد جهان بود؛ این بار نیز ترامپ جلوی چشمان حیرت زده و نا امید متحدانش عقب نشینی کرد.

حال، چرا عقب نشینی؟
بدیهی است چیزی که مانع از آن شده است که واشنگتن نه فقط الان، بلکه در دوره دولت های قبل به ایران حمله کند، قدرت و رشد علمی و نظامی داخلی این کشور است؛ همچنین هزینه که این جنگ روی دست آمریکا خواهد داشت به کلی با وعده های انتخاباتی ترامپ که قول داده بود پول وارد کشور می کند و جنگ های مستقیم و هزینه بر آمریکا را به صفر می رساند، تناقض دارد.

همچنین بدیهی است که واشنگتن متوجه عواقب دومین عقب نشینی خود در مقابل چالش ایران که پهپاد فوق پیشرفته و گرانبهای آمریکایی را سرنگون کرد، هست و می داند که این اقدام می تواند زنجیره متحدان منطقه ای واشنگتن و "معامله قرن" را بگسلاند لذا چاره ای ندارد جز یک واکنش محدود آنهم طوری که حساسیت ایران تحریک نشود.

به گفته ناظران و تحلیل گران، میدان سوریه یکی از میدان های احتمالی است که صحنه پاسخ آمریکا به سرنگون کردن پهپاد این کشور توسط ایران خواهد بود. چون ایران در این منطقه، به اندازه حمله مستقیم به خاک خود حساسیت نشان نمی‌دهد.

از سوی دیگر می بینیم که کاخ سفید قصد دارد از طریق تشدید تنش در یمن وارد عمل شود. لذا برایان هاوک، نماینده ویژه آمریکا در مسأله ایران با سفر به منطقه قصد دارد درباره آنچه که تشدید تنش در منطقه توسط ایران خوانده شده است، با مقامات کشورهای منطقه گفتگو کند.

یک روز بعد کاخ سفید خبر گفتگوی تلفنی بین ترامپ و محمد بن سلمان درباره ایران را به بیرون درز می دهد. در همین حین یعنی در زمانی که هاوک به منطقه سفر کرده و ترامپ سرگرم گفتگوی تلفنی با بن سلمان است، جنگنده های ائتلاف سعودی با نقض توافق استکهلم به الحدیده حمله می کنند.

دونالد ترامپ قبل از رسیدن به مسند قدرت در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی خود گفته بود که «عربستان برای ما گاوی شیرده است که هر وقت بخواهیم از آن طلا و دالر می دوشیم و هروقت شیرش تمام شود آن را سر می بریم».

ترامپ در این سخنرانی با کم اهمیت جلوه دادن جایگاه عربستان در سیاست خارجی آمریکا گفت: «آل سعود برای ما همچون گاوی شیرده اند که هروقت دیگر نتواند به ما دالر وطلا بدهد آنگاه دستور ذبح آن را صادر می کنیم و یا از دیگران می خواهیم اینکار را بکنند یا به آنها در این کار کمک می کنیم و این یک واقعیتی ست که همه دوستان و دشمنان آمریکا به ویژه خود آل سعود از آن آگاهند».

♦  إبراهیم الوادعی - المسیرة نت

  پربازدید ترین