• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مذاکرات جدی برای ادغام تیکت های انتخاباتی «عبدالله» و «اتمر» در انتخابات ریاست جمهوری

مذاکرات جدی برای ادغام تیکت های انتخاباتی «عبدالله» و «اتمر» در انتخابات ریاست جمهوری

منابع خبری اعلام کردند که مذاکرات جدی بین تیم‌های انتخاباتی «صلح‌ و اعتدال» به رهبری «حنیف اتمر» و «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله درباره حضور مشترک در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ادامه دارد.

به نقل از تسنیم، در حالی که زمان کمی به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است روزنامه چاپ کابل موسوم به «ویسا» از احتمال ادغام دو تیم قدرتمند انتخاباتی در کشور خبر می‌دهد.

تیم‌های انتخاباتی «صلح و اعتدال» به رهبری «حنیف اتمر» مشاور سابق امنیت ملی حمایت رهبران بزرگ سیاسی مانند «عطامحمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، «محمد محقق» رهبر حزب وحدت مردم افغانستان و «یونس قانونی» رهبر حزب افغانستان نوین را به همراه دارد و یکی از تیم‌های انتخاباتی مطرح محسوب می‌شود.

تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله رئیس اجرایی دولت نیز حمایت «کریم خلیلی» رهبر حزب وحدت اسلامی، جنرال «دوستم» رهبر حزب جنبش و «صلاح‌الدین ربانی» رهبر حزب جمعیت اسلامی را به همراه دارد که از تیم‌های قدرتمند انتخاباتی هستند.

هر دوی این تیم‌های انتخاباتی از رقبای اصلی تیم انتخاباتی «دولت ساز» به رهبری اشرف غنی رئیس جمهور کشور محسوب می‌شوند که ادغام این تیم‌ها معادلات در انتخابات ریاست جمهوری را تغییر خواهد داد.

گفته می‌شود که مذاکرات بین دو تیم مطرح انتخاباتی از یک ماه و نیم گذشته ادامه دارد و دو طرف درباره کرسی ریاست جمهوری و نخست وزیری رایزنی می‌کنند تا کدام یک از بین عبدالله و حنیف اتمر رئیس جمهور و دیگری نخست وزیر شود.

در صورتی که این موضوع واقعیت داشته باشد ممکن است که «محمد محقق» معاون تیم انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری حنیف اتمر که معاون رئیس اجرایی دولت است و روابط خوبی با عبدالله دارد نقش اساسی در این اتحاد ایفا کرده باشد.

گفتنی است که پیش از این نیز تیم‌های انتخاباتی یاد شده ایجاد پست نخست وزیری از طریق تعدیل قانون اساسی را یکی از اولویت‌های خود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری کشور عنوان کرده بودند.

تا کنون منابع رسمی این موضوع را تائید نکردند اما «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی و از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در روزهای گذشته بدون بردن نام کسی از مذاکرات بین تیم‌های انتخاباتی خبر داده بود.

کارشناسان بر این باورند که در صورت ادغام تیم‌های انتخاباتی عبدالله و حنیف اتمر معادلات در انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان تغییر کرده و شکست اشرف غنی در انتخابات پیش رو نیز افزایش می‌یابد.

این در حالی است که اشرف غنی به دلیل عملکرد حکومت وحدت ملی و عدم حمایت رهبران سیاسی بزرگ سیاسی و جهادی فاقد پایگاه مردمی بوده اما از امکانات دولتی و اختیارات بالقوه به عنوان رئیس جمهوری افغانستان برخوردار است که بدون شک برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده کشور از آن استفاده خواهد کرد.

  پربازدید ترین