• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

نامزدان ریاست جمهوری: در صورت ادامه کار حکومت انتخابات را تحریم می کنیم

نامزدان ریاست جمهوری: در صورت ادامه کار حکومت انتخابات را تحریم می کنیم

شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، در یک گردهمایی اعتراضی، خواهان کناره‌گیری رئیس‌جمهور غنی، از قدرت و به میان آمدن حکومت سرپرست شدند.

محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین شورای امنیت و یک تن از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، حکومت وحدت ملی را نامشروع، ظالم و دشمن صلح می‌داند و هشدار می‌دهد که دوام این حکومت تهدید بزرگ به آینده سیاسی در کشور خواهد بود.

آقای اتمر می‌گوید: “این حکومت  نامشروع است ظالم است و مفسد است و اگر این حکومت ادامه پیدا کند کارش به صورت غیرقانونی این انتخابات و صلح را در کشور با خطر روبرو ساخته و بی اتفاقی را بیشتر می‌سازد.”

در حالی که تلاش‌ها برای رسیدن افغانستان به صلح ادامه دارد، اما نامزدان ریاست جمهوری حاضر در این گردهمایی، حکومت وحدت ملی را مانع اصلی پایان جنگ در کشور می‌دانند.

آقای اتمر می‌افزاید: “این حکومت دشمن صلح هم است هر اقدام مشروع که بر صلح تا حال شده حکومت مخالفت کرده است.”  

این نامزدان تأکید می‌ورزند که دولت مردان نباید روند صلح و سرنوشت شهروندان کشور را به بازی بگیرند.

نورالحق علومی، یک نامزد دیگر ریاست جمهوری می‌گوید: “صلح را هم در بازی نگیرد و زنده گی مردم را هم، همه دولت‌مردان و سیاستمداران ما کوشش می‌کنند که به بازی بی‌گیرند.”

از سویی هم، این نامزدان هشدار می‌دهند که در صورت دوام کار غیرقانونی حکومت، انتخابات را تحریم و مانع برگزاری آن خواهند شد.

شهاب حکیمی، یک نامزد دیگر ریاست جمهوری بیان می‌دارد: “در صورت ادامه کار رییس جمهور غنی در قدرت تن به انتخابات نخواهیم داد.”

با این حال،ارگ ریاست جمهوری می‌گوید که این گردهمایی‌ها به هدف پیکارهای انتخاباتی پیش از وقت است و نهادهای مسئول باید در این مورد توجه جدی داشته باشند.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخن‌گوی ریاست جمهوری اظهار می‌دارد: “این نوع گردهمایی ها می تواند به نوعی کمپاین قبل از وقت باشد، ما از نهاد های مسوول می خواهیم که نسبت به کمپاین ها و گردهمایی های که جنبه های کمپاینی را دارد توجه کند.”

این در حالی است که از این پیش شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در یک قطع‌نامه ای گفته بود که اگر رئیس‌جمهور غنی، حاضر به گفتگو با اعضای این شورا نشود، آنان مردم را در برابر ارگ بسیج خواهند کرد.

  پربازدید ترین