• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

200 میلیارد ثروت رهبری ایران از سفارت امریکا در عراق تا تحریم!

 200 میلیارد ثروت رهبری ایران از سفارت امریکا در عراق تا تحریم!

خبر :
دو ماه پیش در اقدامی عجیب سفارت آمریکا در عراق در صفحه فیس بوک خود ضمن وارد کردن اتهام فساد به مسئولان جمهوری اسلامی ایران، بزعم خود ثروت رهبری ایران را مبلغی بالغ بر 200میلیارد دلار معرفی کرد.
تحلیل:
- در جریان دروغ دو ماه پیش سفارت آمریکا، این سوال ذهن اهل رسانه را به خود مشغول داشت که چرا این ادعا و تهمت در قالب چنین سناریویی و آن‌هم درعراق صورت می پذیرد؟ البته بدیهی ترین جواب آن بود که حجم و سطح روابط فی‌مابین ایران و عراق و حضور بی دغدغه مسئولان ایرانی در عراق و بالاخره علاقمندی ملت عراق به مردم ایران و مقام رهبری باعث شده است تا سفارت آمریکا در عراق به این تعامل مثبت و علاقمندی رو به تزاید واکنش نشان دهد. اما حالا و بعد از گذشت 2 ماه از آن ماجرا و در سایه اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه رهبری جمهوری اسلامی روشن است که تأکید سفارت آمریکا بر ثروتی معادل 200 میلیارد دلار برای شخص رهبری ایران در آن روز دقیقاً با هدفی معین و به عنوان پیش زمینه و البته توجیهی برای تحریم‌های روز گذشته صورت پذیرفته بوده است.

- دو ماه پیش هنگامی که سفارت آمریکا بزعم خود بر ثروت 200 میلیاردی رهبری ایران انگشت گذاشت همه آنانی که با قوانین جمهوری اسلامی اندک آشنایی داشتند تصریح کردند که این اقدام سفارت از یکسو ریشه درعدم شناخت آمریکا از ایران و قوانین این کشور دارد و از دیگر سو آن را در قالب بخشی از جنگ روانی آمریکا علیه ایران تفسیر کردند. حالا و بعد از گذشت دو ماه از باصطلاح مقدمه چینی و آتش تهیه مذکور ابعاد تکمیلی این جنگ روانی جدید روشن شده است.

- واقعیت آن است که در ایران کمتر چیزی را می‌توان یافت که بویژه در عرصه اقتصادی مشمول تحریم‌های البته نه چندان موفق آمریکایی قرارنگرفته باشد. و بهمین خاطر است که از یکطرف دستان آمریکا در تکمیل پروژه ناکام تحریم هایش علیه ایران خالی است و از دیگر سو همچنان مجبور است به سودمندی و موثر واقع شدن تحریم هایش علیه ایران ایمان داشته باشد.

-برخورد افکار عمومی جهانی با اقدام دیروز آمریکا بویزه درتحریم رهبری ایران وهمچنین تعدادی ازفرمانهان سپاه ایرانی برخوردی تمسخر امیز بود .اهل فن ازدیروز این سوال اساسی را مطرح میکنند که تحریم امریکا علیه مقام های ایرانی کدام سفر ایشان به امریکا را محدود خواهد کرد ؟ویا کدام بخش ازداراییهای ایشان را مورد تهدید ومحدودیت قرارخواهد داد؟ایا تحریم دیروز معنایی جز خالی بودن دستان امریکا درمقابل ایران بویزه درپرونده تحریمها دارد؟

- پروژه پر سر و صدای تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران دقیقا مصداق مثل معروف"کوه موش زایید"است هرچند حسب وعده امریکا طی روزهای اینده وزیر خارجه ایران را نیز شامل شود.

  پربازدید ترین