• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دبیرکل ناتو: برای همیشه در افغانستان می مانیم

دبیرکل ناتو: برای همیشه در افغانستان می مانیم

 ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو می‌گوید که ناتو در تلاش توافق برای خروج از افغانستان نمی‌باشد بلکه خواستار این است که توافق صلح در این کشور به‌دست آید.

به گزارش خبرگزاری رویترز،ینس استولتنبرگ گفت: «حضور ناتو در افغانستان بزرگترین و تنها عملیات نظامی ما در خارج از قلمرو ناتو بوده است لذا این ماموریتی بسیار مهم برای ناتو بوده و خواهد بود.

چرا ناتو وارد افغانستان شد؟
دبیر کل ناتو در ادامه افزود؛ ناتو پس از حمله ی تروریستی یازدهم سپتامبر 2001 به خاک آمریکا به جنگ در افغانستان ورود پیدا کرد.

استولتنبرگ در ادامه ادعا کرد ما شاهد بودیم افغانستان به بستری برای آموزش و سازماندهی برای حمله به کشورهای ما تبدیل شده است و چنین چیزی نباید ادامه پیدا می کرد.

اگرچه حملات یازده سپتامبر در آمریکا اتفاق افتاد اما حملات دیگری را نیز در مادرید، لندن، پاریس و در کل کشورهای غربی شاهد بودیم؛ این حمله در واقع حمله ای بود که از سوی گروه تروریستی القاعده و دیگر گروه های تروریستی ضد ما ترتیب داده شده بود. از این رو ما در افغانستان حضور داریم تا از منافع خود و امنیت کشورهامان محافظت کنیم؛ این موضوع برای کشورهای هم پیمان ناتو و شرکا از آن جهت اهمیت داشته که از تبدیل شدن افغانستان به پناهگاهی برای تروریست های بین المللی جلوگیری شود و ما در همراهی با نیروهای ملی افغانستان توانستیم تلاش تروریست های بین المللی را برای ایجاد پناهگاه امن در افغانستان ناکام بگذاریم؛ این کار ساده ای نیست و همه ی ما بهایش را پرداخت کرده ایم.

هدف ما رسیدن به توافق صلح است
دبیر کل ناتو افزود اکنون دست کم افغانستان دیگر پناهگاهی برای تروریست های بین المللی نیست آنگونه که پیش از 2001 پناهگاه شده بود. و البته هدف ما این نیست که تا جایی که امکان داشته باشد در افغانستان بمانیم؛ هدف ما آموزش و راه اندازی نیروهای افغان است به گونه ای که بتوانند در کشور خودشان بهترین ها را داشته باشند. و نکته ی دیگر این که هنوز در افغانستان مشکلات و چالش های فراوانی وجود دارد اما دست کم ما توانستیم به دستاوردی عظیم و پیشرفت های زیادی دست پیدا کنیم به گونه ای که از 140 هزار نیروی رزمی که چند سال پیش در این کشور مستقر بود هم اکنون نزدیک به 16 هزار نفر در افغانستان حضور دارند و عملیات آنان نیز غیر رزمی شده است یعنی ما نیروهای افغانستان را آموزش داده و به آنان مشاوره می دهیم و آنها هستند که در عملیات رزمی و در خط مقدم نبرد با تروریست ها می جنگند؛ و پیشرفتی که هم اکنون دارند بدست می آورند نیز به آن علت است که خوب آموزش دیده اند، تجهیزات بهتری دارند، فرماندهی شان بهتر شده، فرماندهان جوان و تازه نفس به آنها پیوسته اند که از سازماندهی بهتری برخوردارند و برای نمونه از همکاری نیروی هوایی نیز بهره مند می شوند. لذا پیشرفتی که هم اکنون در میدان نبرد شاهد هستید دستاوردی است که نظامیان افغان رقم می زنند و ما نیز قدردان و سپاسگزارشان هستیم زیرا منافع ما را هم تامین می کنیم و برای ما هم افتخار و سربلندی است زیرا آموزش و مشاوره های ما کارساز بوده است. البته این امکان برای من وجود ندارد که بگویم اگر توافقنامه ی صلح اتفاق افتاد شمار نظامیان ناتو (که در افغانستان می مانند) چه تعداد خواهد بود زیرا چنین موردی به توافقنامه ی صلح بستگی دارد. بارها گفته شده است که هیچ توافقی اتفاق نخواهد افتاد مگر طرف ها بر سر همه ی موارد به توافق برسند. و نیز هدف ما رسیدن به توافق برای ترک خاک افغانستان نیست بلکه هدف رسیدن به توافق صلح است؛ لذا عناصر لازم باید وجود داشته باشد از جمله آشتی ملی افغان ها.

وی در پایان افزود ما برای حفاظت از منافع و امنیت خودمان در آنجا هستیم اما البته پیشرفت بزرگی را که در افغانستان اتفاق افتاده به رسمیت می شناسیم از جمله پیشرفت اجتماعی - اقتصادی، پیشرفت در زمینه ی حقوق بشر، آزادی مطبوعات و حقوق زنان. برای ما اهمیت دارد که برای حفظ این دستاوردها تلاش کنیم و این باید بخشی از توافقنامه ی صلح باشد.»

  پربازدید ترین