• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ترامپ: آمریکا به دنبال «راه حل های متفاوت» برای مشکل «اس 400» است

ترامپ: آمریکا به دنبال «راه حل های متفاوت» برای مشکل «اس 400» است

 رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود در شهر «اوساکا» ژاپن ضمن ابراز نگرانی از همکاری دفاعی ترکیه با روسیه تأکید کرد که واشنگتن به دنبال راه‌حل‌های متفاوت برای رفع مشکل سامانه‌های «اس-400» است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در حاشیه اجلاس سران اقتصادی جهان موسوم به گروه 20 تصریح کرد که واشنگتن به دنبال «راه‌حل‌های متفاوت» برای حل جدال‌ دفاعی با ترکیه در خصوص موضوع سامانه‌های روسی «اس-400» است.

بنا به گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن اعتراف به این قضیه که توافق اس-400 برای آمریکا، یک «معضل» است، در خصوص دیدار با اردوغان گفت: «ما به دنبال گزینه‌های متفاوت هستیم.»

کاخ سفید نیز در خصوص دیدار رؤسای جمهور ترکیه و‌ آمریکا گزارش کرد که ترامپ و اردوغان در خصوص طیفی از موضوعات دوجانبه که برای هر دو کشور حائز اهمیت است، گفت‌وگوهایی را انجام دادند که شامل تمایل برای تقویت تجارت دوجانبه و رسیدن به اهداف مشترک در سوریه می‌شود.

بنا به گزارش کاخ سفید، ترامپ در خصوص تصمیم ترکیه برای خرید سامانه‌های دفاعی روسیه ابراز نگرانی کرد و همتای ترکیه‌ای خود را ترغیب کرد تا با آمریکا به شیوه‌ای همکاری دفاعی داشته باشد که به تقویت ائتلاف ناتو کمک کند.

خبرگزاری رویترز نیز در این خصوص گزارش کرد، ترامپ امروز (شنبه) اعلام کرده است که واشنگتن در چگونگی واکنش به قرارداد ترکیه در خرید سامانه‌های اس-400 با اوضاع «پیچیده‌ای» روبرو است.

طبق این گزارش، ترامپ در خصوص این مسئله تصریح کرد:«ما به دنبال راه‌حل‌های متفاوت هستیم. این  یک مشکل است، بحثی درباره آن وجود ندارد».

تنش‌ها میان آمریکا و ترکیه در خصوص تصمیم ترکیه برای خرید سامانه‌های دفاعی «اس 400» روسیه رو به تیرگی رفته است. واشنگتن مدعی است که خرید این سامانه‌های روسی، نقش ترکیه در برنامه جنگنده‌های اف‌-35 را در معرض خطر می‌اندازد و بنابراین ترکیه را با تحریم تهدید کرده است.

با اینحال ترکیه گفته است که اس-400 و اف-35 هیچ‌گونه تقابلی با یکدیگر ندارند و خواستار تشکیل یک کارگروه برای شاف‌سازی درباره این موضوع شده است.

آنکارا در سال 2017 و در واکنش به خودداری آمریکا از فروش سامانه پدافندی به ترکیه، تصمیم به خرید سامانه اس-400 از روسیه گرفت. از آن زمان، واشنگتن به این بهانه که قرارگیری پدافند روسی در یک کشور عضو ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) می‌تواند جنگنده اف-35 را در معرض خطر قرار داده و نقاط ضعف آن را برای مسکو روشن کند، ترکیه را برای لغو قرارداد خرید پدافند از روسیه، تحت فشار قرار داده است.

  پربازدید ترین