• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

انتقادات شدید از ملکه هلند به خاطر دیدار با ولیعهد سعودی

انتقادات شدید از ملکه هلند به خاطر دیدار با ولیعهد سعودی

نماینده سازمان ملل در امور اعدام‌های غیرقانونی و شماری از نمایندگان پارلمان هلند، ملکه این کشور را به‌خاطر دیدار با «محمد بن‌سلمان» در حاشیه نشست گروه 20 مورد نکوهش قرار دادند.

ملکه «ماکسیما»‌که نماینده هلند در اجلاس گروه 20 در شهر «اوساکا» جاپان بود، پس از بازگشت به کشورش به‌خاطر دیدار با «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «اگنس کالامارد» نماینده سازمان ملل در امور اعدام‌های غیرقانونی، روز یک‌شنبه در مصاحبه با یک روزنامه هلندی، عدم مطرح کردن قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی توسط ملکه هلند را در دیدار با بن‌سلمان، «فراتر از ناامیدکننده» خواند.

او گفت: «دیدار با این مرد یک چیز است و ساکت ماندن [در مقابل او] چیز دیگری است».

کالامارد در سازمان ملل گزارشی منتشر کرده و در آن خواهان تحقیق در مورد مقامات ارشد سعودی از جمله بن‌سلمان در رابطه با قتل خاشقچی در سال 2018 داخل سفارت عربستان سعودی در استانبول شده است.

نهاد سلطنتی هلند در این باره گفت، ملکه باید با ولیعهد سعودی دیدار می‌کرد زیرا عربستان سعودی میزبان بعدی اجلاس گروه 20 است.

از سوی دیگر شماری از نمایندگان پارلمان هلند نیز با انتقاد شدید از این دیدار اعلام کردند روز دوشنبه آن را در جلسه پارلمان به بحث می‌گذارند.

یکی از اعضای ائتلاف حاکم در پارلمان هلند در حساب شخصی توئیتر خود نوشت: «هرکس که گفت‌وگوی میان ماکسیما و ولیعهد سعودی را تأیید کند از دیپلماسی و حتی آن‌چه روابط عمومی خوب را شامل می‌شود چیزی نمی‌فهمد».

روز گذشته یک مقام ارشد دولت بریتانیا نیز درخصوص دیدار دوجانبه روز شنبه ترزا می با بن‌سلمان گفت:‌ «نخست‌وزیر درباره پاسخ‌گویی در قبال قتل خاشقچی گفت رویه قانونی [رسیدگی به این پرونده] باید باز و شفاف باشد».

این مقام بریتانیایی با اشاره به تصریح ترزا می درباره لزوم حفظ «ثبات در منطقه» در این دیدار گفت: «نخست وزیر بر لزوم تلاش برای یافتن راه‌حل سیاسی جهت خاتمه دادن به جنگ در یمن که موجب رنج‌ بشری چشمگیری شده است، تأکید کرد».

این در حالی است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بامداد شنبه، پس از دیدار با بن‌سلمان در حاشیه این نشست گفت: «باعث افتخار من است که با ولی‌عهد سعودی دیدار کنم و وی دوستی است که اقدامات زیادی برای کشورش انجام داده است».

خاشقچی ماه اکتبر سال گذشته میلادی در ساختمان سفارت عربستان سعودی در استانبول ترکیه به طرز وحشیانه‌ای کشته شد. سعودی‌ها دادگاهی را در این رابطه پشت درهای بسته برگزار کردند که متهم اصلی این پرونده در آن حاضر نبود.

به گفته مقامات سازمان «سی‌آی‌ای» آمریکا، مدارک محکمی از دست داشتن بن‌سلمان در قتل این روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های آل سعود وجود دارد.

از سوی دیگر حملات ائتلاف عربستان به مردم غیرنظامی یمن نیز آماج انتقادات گسترده جهانی قرار دارد. سازمان ملل جنگ داخلی یمن را بدترین بحران حقوق بشری جهان نامیده است. طبق تخمین‌های این سازمان، از ماه فوریه سال جاری میلادی (دلو 1397) 17700 غیرنظامی در این جنگ کشته شده و حدود 3.3 میلیون نفر نیز بی‌خانمان شده‌اند.

نشست جی-20 با مشارکت سران 20 کشور اقتصادی جهان، از جمعه در اوساکای جاپان آغاز شد و روز شنبه به پایان رسید.

بن سلمان در پایان نشست جی-20، ریاست دور آینده این نشست را از جاپان تحویل گرفت و از کشورهای جهان برای شرکت در دور آینده نشست جی-20 دعوت کرد.

  پربازدید ترین