• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سایه ابهام بر سر انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

سایه ابهام بر سر انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

سردرگمی در سیاست های آمریکا و ابهام در نتیجه مذاکرات صلح که هم اکنون هفتمین دور آن در قطر جریان دارد، این شائبه را بوجود آورد که ممکن است انتخابات ریاست جمهوری کشور در ششم میزان برگزار نشود.

«زلمی خلیلزاد» پس از پایان دور ششم مذاکرات صلح با طالبان از اهمیت و اولویت انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان سخن گفت اما شمار دیگری از سیاسیون آمریکایی اولویت اول برای افغانستان را به نتیجه رساندن مذاکرات صلح می دانند.

سفیر آمریکا روز گذشته در کابل گفت: هیچکس نمی‌خواهد انتخابات در حالی برگزار شود که جنگ ادامه داشته و مردم کشته می شوند.

«جان بس» این را هم اضافه کرد که چشم انداز دور هفتم گفت‌وگوهای صلح مشخص نیست، اما افغانها باید آماده گفت‌وگو با طالبان باشند، تا حقوق طرف‌های درگیر تامین شود.

از سوی دیگر، شورای نامزدهای ریاست جمهوری کشور در دیدار با «تدامیچی یاماموتو»، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان گفته‌اند که انتخابات ریاست‌جمهوری باید پس از توافق صلح با طالبان برگزار شود.

آنان تاکید دارند در شرایط فعلی همه مردم افغانستان قادر به آمدن پای صندوق های رای نیستند.

سخن ها درباره عدم توفیق در پروسه ثبت نام تقویتی و آماده نبودن عوامل برگزاری انتخابات در ششم میزان سال جاری، از دیگر دلایل به تعویق افتادن احتمالی انتخابات ریاست جمهوری است.

قرار بود انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای ولایتی و پارلمانی غزنی همزمان در ششم میزان برگزار شود اما نمایندگان آمریکا و سازمان ملل متحد در دیدار با مسئول کمیسیون‌های انتخاباتی کشور، بر برگزاری تنها انتخابات ریاست جمهوری در این روز تاکید کردند.

هزینه برگزاری انتخابات در افغانستان توسط جامعه جهانی پرداخت می شود.

  پربازدید ترین