• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آیا کیم جونگ اون جوان کوریایی ترامپ را تحقیر کرد؟

 آیا کیم جونگ اون جوان کوریایی ترامپ را تحقیر کرد؟

خبر:
سومین دیدار کیم جونگ اون رهبر کوریای شمالی با ترامپ روز گذشته در خاک کوریای شمالی و البته به شکلی کاملا مختصر برگزار شد.

تحلیل:
♦ ترامپ پس از آنکه دیروز در شبکه های اجتماعی از سفر سرزده اش به کوریای شمالی خبر داد در واقع ریسک بزرگی کرد چون نمی دانست آیا رهبر کوریای شمالی او را به حضور خواهد پذیرفت یا نه؟ اما علی این ریسک پذیری، حضور در خاک کوریای شمالی به عنوان اولین رییس جمهور آمریکا انقدر برایش جذابیت داشت که به این قمار با سرنوشت نامعلوم دست بزند. ترامپ در این دیدار که به زعم او گونه ای "برند برای ترامپ" محسوب می شود تاکید کرد اگر کیم از من استقبال نمی کرد خیلی بد می شد. همه اینها یعنی آنکه ترامپ این روزها بیش از هر زمان نیازمند دیده شدن از زاویه دوربین ها است.

♦ در این دیدار کوتاه ترامپ اعلام کرد "اوباما" بسیار به رهبر کوریای شمالی برای یک دیدار التماس کرده و از او پاسخی مثبت دریافت نکرده است، مفهوم این کلام آن است که دعوت های مکرر ترامپ از ایران به مذاکره نه دعوت که گونه ای التماس و البته با چاشنی تهدید است.

♦ در حالی که ترامپ در لحظه ورودش به خاک کوریای شمالی گفت امروز روز بزرگی برای جهانیان است و کوشید تا حداکثر استفاده تبلیغاتی از این مساله را از آن خود کند اما پاسخی از "کیم" دریافت داشت که از سویی این سناریویی تبلیغاتی را بی اثر کرد و از دیگر سو حاصلی جز "تحقیر ترامپ" و روسای جمهور پیش از او حداقل در تاریخ 70ساله گذشته نداشت. رهبر کوریای شمالی به صراحت اعلام داشت: این اقدام نشانه ای است از تمایل ترامپ به پاک کردن گذشته تاریک و گام گذاشتن به آینده ای جدید.

♦ در هر سه دیدار ترامپ و کیم، طرف کوریایی غلی رغم میل ترامپ به هیچ وجه تمایلی نسبت به عاری کردن کوریای شمالی از سلاح هسته ای نشان نداده و همواره آن را منوط به خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کوریا نموده است این یعنی آنکه کیم جوان به شدت مراقب است تا در مذاکره با آمریکا از سویی به ابزار تبلیغاتی ترامپ در انتخابات پیش رو بدل نشود و از دیگر سو تنها ابزار بازدارنگی و اقتدار کشورش را وجه المعامله وعده های رییس جمهور کاسب آمریکا قرار ندهد.

♦ مذاکرات سه گانه آمریکا و کوریای شمالی تا این زمان هیچ دستاودی برای آمریکا نداشته است. این در حالی است که زمان فرا روی ترامپ تا انتخابات آمریکا بسیار تنگ است و در مقابل زمان فراروی کوریایی ها از یکسو و ایران و ونزوئلا و دیگر پرونده های مفتوح پیش روی ترامپ به شدت باز. به فرض که ترامپ تا آن زمان موفق شود پرونده کوریای شمالی را به سرانجام برساند! در خصوص دیگر پرونده های مفتوح چه خواهد کرد؟

♦ برخی معتقدند اصرار ترامپ بر مذاکره با کوریای شمالی با این هدف است که به نتایج مورد نظرش در آینده دست یابد این در حالی است که واقعیت های سیاست خارجی سه سال گذشته ترامپ حکایت از آن دارد که عمده محاسبات ترامپ در این عرصه محاسباتی اشتباه بوده است و چرخ روزگار عمدتا برپاشنه مورد نظر ترامپ نچرخیده است. به نظر می رسد رهبر کوریای شمالی با تجربه 70 ساله کشورش در دشمنی با آمریکا ترامپ را سرکار گذاشته باشد.

  پربازدید ترین