• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سامانه اس-400 روز یکشنبه برای ارسال به ترکیه بارگیری می شود

سامانه اس-400 روز یکشنبه برای ارسال به ترکیه بارگیری می شود

یک شبکه خبری ترکیه‌ای نزدیک به دولت این کشور از بارگیری سامانه پدافند موشکی روس در روز یکشنبه آینده و ارسال آن به آنکارا خبر داد.

رسانه‌های ترکیه‌ای امروز (جمعه) گزارش دادند که سامانه پدافند موشکی «اس-400» ساخت روسیه را روز یکشنبه (شانزدهم سرطان) آینده تحویل آنکارا می‌شود.

شبکه «خبرترک» نزدیک به دولت ترکیه صبح امروز با اعلام خبر تحویل اولین محموله از سامانه پدافندی اس-400 در هفته آینده، گزارش داد که این محموله توسط هواپیماهای ترابری روس روز یکشنبه بارگیری می‌شود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از این شبکه ترکیه‌ای، اولین محموله از سامانه اس-400 توسط دو هواپیمای ترابری در یکی از پایگاه‌های نظامی روسیه که نام آن اعلام نشده،‌ بارگیری و به ترکیه ارسال می‌شود. البته زمان دقیق ورود این سامانه به خاک ترکیه اعلام نشده است.

بر این اساس، تیم فنی و مهندسی روس نیز روز دوشنبه برای نظارت بر نصب و راه‌اندازی این سامانه وارد ترکیه می‌شود.

این در حالی است که دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» پیشتر هشدار داده بود به محض ورود اولین محموله از سامانه پدافند موشکی روس به خاک ترکیه، تحریم‌های سختی را بر آنکارا اعمال می‌کند.

منابعی در وزارت خارجه آمریکا همچنین پیشتر هشدار داده بودند اگر ترکیه به پیشبرد قرارداد خرید سامانه‌های پدافندی اس-400 ادامه بدهد، از برنامه تولید مشترک جنگنده‌های اف-35 کنار گذاشته شده و مابقی هواپیماهای خریداری شده را نیز تحویل نمی‌گیرد.

دسامبر سال گذشته (2017) ترکیه اعلام کرد قرارداد خرید دو فروند سامانه اس-400 از روسیه را به ارزش دو میلیارد دلار نهایی کرده است. بر اساس مفاد قرارداد، 45 درصد هزینه را ترکیه به صورت نقد می‌پردازد (که بخشی از آن را پیش پرداخت کرده است) و 55 درصد آن را روسیه به صورت وام به ترکیه تقبل می‌کند.

ترکیه همچنین طی قراردادی به ارزش حدود 11 میلیارد دلار، 100 فروند جنگنده اف-35 از شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» خریداری کرده است و بخشی از برنامه تولید این جنگنده‌های مدرن است. این کشور هم‌اکنون مبلغ 900 میلیون دلار را به آمریکا پیش پرداخت کرده است و در تاریخ 1 تیر، دو فروند از این جنگنده‌ها را طی مراسمی نمادین در پایگاه هوایی «فورت وورث» در تگزاس تحویل گرفت.

تصمیم ترکیه برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 از روسیه و تحویل همزمان جنگنده‌های آمریکایی اف 35 به مسئله مورد مناقشه و بحرانی بین آنکارا و واشنگتن تبدیل شده است؛ چرا که آمریکا خرید سامانه اس 400 از روسیه را یک خطر بزرگ برای خود و تکنولوژی جنگنده‌های مذکور می‌داند و بارها تهدید کرده است که ترکیه نمی‌تواند همزمان از هر دو جنگ‌افزار استفاده کند.

  پربازدید ترین