• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نمایندگان بازهم در انتخاب منشی و نایب منشی مجلس ناکام ماندند

نمایندگان بازهم در انتخاب منشی و نایب منشی مجلس ناکام ماندند

نمایندگان در سومین مرحله انتخابات اعضای هیات اداری بازهم در انتخاب منشی و نایب منشی مجلس ناکام ماندند.

مجلس نمایندگان امروز شنبه 15 سرطان دور اول مرحله سوم انتخابات اعضای هیات اداری را برگزار کردند؛ اما نتوانستند منشی و نایب منشی انتخاب کنند.

در انتخابات امروز مجلس 218 نماینده از حق رای خود استفاده کرده بودند و هر کدام از نامزدان برای احراز پست منشی و نیابت منشی به 110 رای تایید نیاز داشتند.

در انتخابات پست منشی مجلس زهره نوروی 10 رای تایید، محمد کریم اتل 62 رای تایید، عبدالرئوف انعامی 46 رای تایید، میردادخان نجرابی 45 رای تایید و عزیزالله الفتی 41 رای تایید به دست آوردند؛ اما هیچ‌کدام نتوانستند به این پست هیات اداری مجلس راه یابند.

بناً دور دوم مرحله سوم انتخابات منشی مجلس میان آقای انعامی و کریم اتل برگزار می‌شود.

گفتنی است، در انتخابات پست منشی مجلس، 3 رای سفید و 11 رای باطل از سوی نمایندگان به کار رفته بود.

همچنین، در انتخابات نایب منشی مجلس عبدالنصیر فراهی 37 رای تایید، نیلوفر کوفی 69 رای تایید و جاوید صافی هم 79 رای تایید به دست آوردند؛ اما هیچ‌کدام آنان نیز نتوانستند این سمت را از آن خود کنند.

بناً دور دوم مرحله سوم انتخابات نیابت منشی میان نیلوفر کوفی و جاوید صافی برگزار می‌شود.

در انتخابات نیابت منشی هم 17 رای سفید و 16 رای باطل استفاده شده بود.

این در حالی است که نمایندگان هفته گذشته در دور دوم مرحله دوم انتخابات هیات اداری معاون اول و دوم مجلس را انتخاب کردند.

مطابق اصول وظایف داخلی مجلس، هرگاه انتخابات مجلس در سه مرحله (6 دور) نتیجه ندهد، مرحله چهارم میان دو نامزدی که در شش دور انتخابات بیشترین آرای نمایندگان را به خود اختصاص داده‌اند، برگزار می‌شود.

اگر هیچ‌کدام از نامزدان در مرحله چهارم انتخابات هیات اداری هم نتواند برنده انتخاب شود؛ نامزدی که در این مرحله بیشترین آرا را کسب کرده با رای علنی نمایندگان در پست مورد نظر انتخاب خواهد شد.

انتخابات اعضای هیات اداری مجلس در حالی به درازا کشیده شده که نمایندگان 50 روز پیش از امروز اولین دور انتخابات ریاست مجلس را برگزار کرده بود.

طولانی شدن روند انتخابات رییس و اعضای هیات اداری مجلس با واکنش‌های متعددی مواجه شده و بسیاری از مردم افغانستان اعضای مجلس را به برخوردهای قومی، زبانی و سمتی متهم کرده و تاکید دارند که نمایندگان به فکر منافع ملی کشور نیستند.

  پربازدید ترین