• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رئیس جمهور غنی: گفت وگوهای همه جانبه صلح باید آغاز گردد

رئیس جمهور غنی: گفت وگوهای همه جانبه صلح باید آغاز گردد

رییس‌جمهور غنی با بیان این‌که شرایط لازم را برای مذاکرات صلح فراهم کرده و قید و شرط‌ها را از میان برداشته، تأکید می‌کند که باید مذاکرات همه‌جانبه صلح آغاز گردد، زیرا هر روز نمی‌تواند زمان صلح باشد.

آقای غنی که امروز چهارشنبه(19سرطان) در پنجمین کنفرانس سالانه اتحادیه اروپا پیرامون مبارزه علیه فساد تحت عنوان “حرکت به سوی صلح، فرصت برای حسابدهی” در ارگ ریاست جمهوری در کابل گفت: “ما به خاطر مذکرات همه‌جانبه تمام پیشنهادات و قید و شرط را برداشتیم. مذاکرات همه‌جانبه صلح آغاز گردد”.

او تاکید کرد: “هر روز نمی‌تواند زمان صلح باشد، اما همین زمان، زمان صلح است. چون شرایط فراهم شده است و باید از آن استفاده اعظمی صورت گیرد. اگر این فرصت از دست برود، مسئولیت کلان خواهد بود”.

رییس‌جمهور افزود: “احساسات ما باید کنترول شود، و باید این احساسات در چهارچوب طرح‌ها و بحث‌های معقول مطرح شود”.

به گفته وی، انتخاب صلح همیشه انتخاب آسانی نمی‌باشد، باید اراده وجود داشته باشد و حدود صلاحیت‌ها نیز واضح گردد.

آقای غنی تلفات نیروهای امنیتی را نگران‌کننده خواند و افزود، این تلفات نشان‌دهنده این است که بهای جنگ سنگین است و برای پایان جنگ در کشور، میان حکومت و طالبان مفاهمه صورت گیرد.

او ضمن قدردانی از کمک‌های اتحادیه اروپا تاکید کرد که انتخابات ریاست جمهوری به وقت و زمان آن برگزار می‌گردد.

این اظهارات رییس‌جمهور در مورد صلح در حالی بیان می‌شود که روز گذشته هفتمین دور گفت‌وگوهای نماینده امریکا و طالبان در قطر پایان یافت. گفته می‌شود در این دور از گفت‌وگوها طرفین روی مسایل مهم به یک نظر واحد دست یافته‌اند.

  پربازدید ترین